Stohlra és Liptaira haraptak az olvasók

A harmadik negyedévben a médiacelebek ügyeit címlapon hozó jelentősebb bulvárlapok és -magazinok - a Blikk kivételével - növelni tudták példányszámukat, szemben a közéleti újságokkal.
NAPI, 2010. november 8. hétfő, 16:35
Fotó:

A hétfői Napi Gazdaság cikke

"Papíron" még megvan a magyarországi nyomtatott sajtó, ám a helyzet folyamatosan romlik - derül ki a lapterjesztést vizsgáló Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) legfrissebb gyorsjelentéséből. Az idei harmadik negyedévben ugyanis a Matesz által figyelt 147 kiadvány együttesen 199 millió példányban jelent meg - ezen belül az ingyenesen terjesztettekre 57 millió példány jutott, míg a fizetősből 142 milliót értékesítettek.

Ez azt is jelenti, hogy a gazdasági-pénzügyi válság "begyűrűzése" az utóbbi bő két évben mindkét szegmenset érzékenyen érintette, de arányaiban az ingyenes kiadványoknál jóval nagyobb a visszaesés. Amíg ugyanis az utóbbi három esztendő legerősebb negyedévében, 2008. április-júniusban az ingyenes szegmens összpéldányszáma 92 millió volt, addig ez a szám 2008 utolsó negyedévére 50 millióra esett, majd utána csak részleges korrekció volt, így 2010 első három negyedévében az érték 57 és 65 millió között mozgott.
 
Ezzel szemben a fizetős lapokból 2008 második negyedévében 163 milliót terjesztettek, majd 2008 vége itt is "csúnya" lett (140 milliós összpéldánnyal), majd 2009-ben némi (mintegy tízszázalékos) korrekció következett, 2010-ben pedig nem sikerült elmozdulni a 139-142 milliós sávból, azaz egyértelműen az alacsony szinten "beszorultak" a fizetős lapok.


A lapértékesítés piacán az előző egy évben leginkább a bulvár napilapok tudták tartani magukat, ám közülük 2010 harmadik negyedéve csak a Borsnak sikerült jól, amely csaknem egy százalékkal, 90 ezerre tudta növelni értékesített példányszámát. Ezzel szemben a Blikkből a negyedévben naponta átlagosan hat százalékkal kevesebb, 191 ezer fogyott, de ez még mindig jobb eredmény, mint az idén január-márciusi 188 ezer példány.


A közéleti napilapok közül a Népszabadság folytatta régóta tartó lejtmenetét, a lapból idén július-szeptemberben átlagosan 72,4 ezer fogyott, szemben az egy évvel korábbi 90 ezer példánnyal. A Magyar Nemzet a másik negyedéves növekedését a harmadikban "visszaadta", a lapból átlagosan 49 ezret adtak el naponta (ez öt százalékkal maradt el az egy ével korábbitól). Az előző negyedévi erősödés után most némi, egyszázalékos lemorzsolódást könyvelhetett el a Népszava, amelynek 18,5 ezer az átlagos példányszáma.
A múlt héten jelentős szerkesztőségi leépítést bejelentő Magyar Hírlap tovább veszített példányszámából az idei harmadik negyedévben (most nyolc százalékot), így a jelenlegi 13,5 ezer példányos átlag már 24 százalékkal kisebb az évvel korábbinál.


A harmadik három hónapban tovább nőtt viszont az érdeklődés a Nemzeti Sport iránt, amíg ugyanis az első negyedévben még 66 ezer kelt el belőle, addig a másodikban már 67 ezret, a harmadikban pedig 69 ezret, azaz a jelek szerint a focivébé okozta fellendülést a lap meg is tudta tartani. Emellett az előző két negyedévinél kevesebbet vittek az ingyenes napilapból, a Metropolból, ezzel együtt a 274 ezer példány hét százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál.


A magazinpiacon vegyes a kép. A Nők Lapjából 239 ezret adtak el, ez csupán fél százalékkal alacsonyabb a három hónappal korábbinál, míg a Kiskegyed háromszázalékos pluszt ért el, így 247 ezren vették meg az utóbbi hónapokban. Július-szeptemberben nőtt a Story eladása is (másfél százalékkal), ennek ellenére a példányszám kisebb az első negyedévinél. A Kiskegyed szintén felfelé vette az irányt (+3 százalék), ráadásul a 202 ezres értékesítés jobb a tavalyinál is.

HOZZÁSZÓLÁSOK