A magyar édességpiac egyik nagyágyúja, a Szamos Marcipán Kft. megjelent - a jellemzően 100 grammos - táblás csokoládék piacán, ahol meglehetősen komoly a verseny.

A legalsó, 200-400 forintos árkategóriában olyan gyártók vannak, mint a Milka vagy a Nestlé, a 600-800 forintos ligában többek között a szintén magyar Stühmer termékei szerepelnek, az 1000 forintos szegmensben pedig a világ számos országában régóta jelenlévő svájci multi, a Lindt az egyik főszereplő - az utóbbi részpiacon jelent meg most a Szamos.

Százmilliós lépés

Megkérdeztük Kelényi Ádámot, az édességkészítésbe az 1930-as években belevágó Szamos Marcipán pénzügyekért felelős igazgatóját, hogy miért csak most léptek be a táblás csokoládék piacára. "Az elmúlt évtizedekben a marcipános termékek, bonbonok voltak fókuszban, az utóbbi időben pedig a cukrászdahálózat fejlesztése. A táblás csokik piacára való belépést régóta terveztük, ez egy nagy dobás a cég életében" - válaszolta az igazgató lapunknak.

Alapos tervezés előzte meg a Szamos lépését. Ahhoz, hogy októberben megjelenhessen táblás csokoládékkal a magyar piacon, a cégnek egy 100 millió forintos beruházást kellett saját forrásból megvalósítania. Kelényi Ádám elmondta: "Vettünk egy tábláscsokoládé-gyártó gépet és csomagológépet az pilisvörösvári üzembe. Emellett meg fel kellett kutatni és beszerezni az alapanyagot, amely Belgiumból érkezik. Továbbá piackutatást is végzett a cég. Utóbbiból az derült ki, hogy van kereslet a prémium kategóriás, 1000 forint körüli áron kapható táblás csokoládék iránt."

Isler ízű táblás csokit is piacra dobtak

"A kutatás eredményei szerint a Szamos törzsvásárlói szívesen viszontlátják táblás formában a különböző süteményeknél - például az Eszterházy tortánál vagy a Dobos tortánál - megismert ízeket. Arra is választ adott a kutatás, hogy azok a vevők, akik eddig nem ismerték a Szamos marcipános édességeit és süteményeit, azok is nyitottak lennének a táblás csokoládéinkra" - tette hozzá Kelényi Ádám.

A táblás csokoládék között megjelent az Isler ízű is, mégpedig azért, mert ez a Szamos süteményágazatának kulcsterméke, amelyből félmillió darabot adnak el évente. A piac jól fogadta az új termékét, erről Kelényi Ádám annyit mondott: "az alapvetően konzervatív becslésünket bőven felülteljesítettük. Október óta a tervezettnek a dupláját adtuk el táblás csokikból, ez 100 ezer darabos mennyiségnek felel meg".

Listán a Lindt mellett

A társaság az októberi piacra lépés után a következő időszakban az "országos listázottságot" szeretné elérni, ez azt jelenti, hogy minél több helyen szeretnék elérhetővé tenni a termékeket, például a Tesco, az Auchan és a Spar polcain, valamint a benzinkutakon. "Valahol a Lindt termékeinek közelében, hiszen azok jelentik a legfőbb konkurenciát" - mondta Kelényi Ádám.

A Napi.hu érdeklődésére azt is elmondta, hogy a cég az idén felülteljesíti a terveket. A cukrászda- és kiskereskedelmi hálózat árbevétele a bruttó 3 milliárd forintot meghaladja, ami 10 százalékos többletet jelent 2018-hoz képest. A pilisvörösvári üzemet működtető cég pedig 4 milliárd forintos árbevételre számít, ami 3 százalékos, a terveknek megfelelő emelkedést jelent. Kelényi Ádám a jövő évi célkitűzésekről még nem adott információt, mondván, a 2020-as üzleti év még tervezés alatt van.