Szerethetővé formálná magát a kormány

Hatszázmillió forintot költ a kormány lakossági tájékoztatásra. A médiastratégia kidolgozására és megvalósítására kiírt tenderen a Bell & Partners Kft. győzött; a cég több állami megbízást is elnyert.
Domokos Erika, 2011. április 21. csütörtök, 04:55

A Bell & Partners Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. szervezheti meg a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) lakossági tájékoztató kampányait 600 millió forint (480 millió forint plusz áfa) keretösszegben. A cég nyerte meg ugyanis a KIM médiastratégia-alkotási, médiatervezési és -vásárlási, reklámügynökségi, illetve online kommunikációs feladatok elvégzésére kiírt közbeszerzési eljárását - derül ki a tárca honlapján közzétett szerződésből. A megállapodás a keret kimerüléséig, de legfeljebb egy évig hatályos. A cég fogalmazza meg az üzeneteket és szervezi meg a kapcsolódó rendezvényeket is.

Kinyilatkoztatás helyett párbeszéd lesz

A következő időszakban a kormányzati kommunikáció célja, hogy az állam "újra bemutatkozzon" a közössége tagjainak, valamint az értékközpontú kommunikációval a kormányzati döntések és ez által a kormányzat is szerethetővé váljanak - áll a szerződés részét képező kommunikációs stratégiában. Ezt stabil értékrendet közvetítő üzenetekkel kívánják elérni (mint jó állam, erős gazdaság, ügyfélbarát közigazgatás). A kormányzati kommunikáció eddig alapvetően egyirányú volt, nem adott lehetőséget a visszacsatolásra, így számos üzenet nem ért célba, mert ezek a "kinyilatkoztatás" jellegű megnyilvánulások fokozták az emberek passzivitását és növelték a politikától való távolságtartásukat. A kommunikációban ezért olyan felületeket, platformokat nyitnának, amelyek teret engednek az interakciónak, és folyamatos visszacsatolási lehetőséget jelentenek.

Több állami megbízást nyertek

800 milliós árbevétel kellett
A KIM tenderén pályázóknak rendelkezniük kellett 2008-2010-ben összesen legalább nettó 800 milliós, köztük az egyik esztendőben 400 milliót meghaladó közbeszerzés tárgya szerinti szolgáltatásokból származó árbevétellel. A Bell & Partners-nek nincsenek online elérhető 2010-es mérleg és beszámoló adatai, de az Opten cégtárának adataiból kiderül, hogy 2009-ben az értékesítési nettó árbevétele 144 millió, míg 2008-ban 251 millió forint volt. (2007-ben 285 milliós bevétel mellett 1,1 milliós veszteséget mutatott mérlege.) Az 1997-ben alapított, hárommillió forint jegyzett tőkéjű kft. Viszkei Márton és Viszkei András tulajdonában van.

A Bell & Partners nyerte meg április elején - a Kreatív Online információi szerint - a Young & Partners Kft.-vel közösen az állami ünnepeket is szervező Hungarofest Nemzeti Rendezvényszervező Nonprofit Kft. média- és pr-feladatok ellátására kiírt tenderét, nettó 480 millió forint keretösszegben. (A médiatervezést és -vásárlást végzi el a Bell & Parners.) A Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetményekből kiderül, hogy a cég márciusban megnyerte a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. új Széchenyi Tervvel kapcsolatos banki hiteltermékek bevezetési kampányának megszervezésére kiírt közbeszerzést is, nettó 24,9 millió forint értékben. Januárban az Állami Autópálya Kezelő Zrt. egy három hónapos közlekedésbiztonsági társadalmi célú kampány és egy ÁAK szolgáltatásait népszerűsítő imidzskampány lebonyolítására kiírt közbeszerzésén is győzött, ennek értéke nettó 25 millió forint. Januárban a Pilisi Parkerdő Zrt. tenderén szerepelt sikeresen, nettó 15 millióért a társaság Parkerdő természetesen 2010-2012 című pályázatához kapcsolódó tájékoztatási feladatokat végezheti el.

Brandeket építenek

A kormányzati kommunikációs célközönség a "regeneráció", a 18-25 éves korosztály, az aktív bázis, a 26-44 évesek, valamint a nők. A kommunikáció fókuszába két gondolatot helyeznek, a gazdaság erősítését (munkahelyteremtés, versenyképesség növelése) és a jó állam megteremtését célzó intézkedések hangsúlyozását - áll a szerződésben. A fő feladat, hogy az intézkedések köré brandeket építsenek, amelyeket az emberek egyértelműen a kormányhoz kötnek. Ilyen már megalapozott brand a Versenyképes Magyarország (munkahelyteremtés, Széchenyi terv, 16 százalékos szja bevezetése), a Jó állam (bírósági rendszer reformja, integrált ügyfélszolgálat-kormányhivatal, e-közigazgatás, racionalizált működés) és az Új Alkotmány. Felépítésre váró brand a kormányzati kommunikáció szerint a Működőképes egészségügy (az egészségügy a közvélemény-kutatások szerint a lakosság prioritási sorrendjében a második helyen áll), a Kulturált állam és a Zöld állam (a kultúrán keresztül, illetve a zöld intézkedésekkel széles rétegeket lehet megszólítani).

Olyan kifejezéseket használnak, amelyeket az emberek könnyen tudnak azonosítani és egyértelműen a nemzeti együttműködés kormányához lehet kapcsolni: a közösség (mint állam, EU) és a már bejáratott összefogás szavakat, a jó állam kifejezést (amit az ügyfélbarát, olcsó és hatékony közigazgatás jelképez, valamint tágabb értelemben használva a jó állam egy jó hely, ahol jó élni). A szocialista-liberális kormányok alatt elkoptatott reform szó helyett a megújulás, újjáépítés, együttműködés szavakat használják, amelyek a közösségi érzést is erősíthetik. A kormány arculatának erősítésére továbbra is használni fogják a már bevezetett, jobboldalhoz kötődő kifejezéseket, mint a nemzet, haza, erkölcs, felelősség és józan ész.

HOZZÁSZÓLÁSOK