A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) arra hívja fel a figyelmet közleményében, hogy a webáruházaknak egy sor információt meg kell adniuk magukról a honlapjukon, többek között a vállalkozás nevét, székhelyének postacímét, e-mailcímét. Ha ezek az adatok hiányoznak, akkor az gyanúra adhat okot. Emellett is, például tájékoztatást kell adni a fogyasztókat megillető 14 napos indokolás nélküli elállási jogról, annak feltételeiről.

A fogyasztóvédők szerint emellett célszerű ellenőrizni, hogy más fogyasztóknak volt-e már rossz tapasztalatuk az érintett céggel. Ma már számtalan webes boltnak van saját közösségi oldala, ahol a vásárlók meg tudják osztani egymással a különböző véleményeket. Ha esetleg elmarad a kiszállítás, vagy például a fogyasztó nem kapja vissza időben a pénzét, akkor erről a károsultak rendszerint különböző írásos bejegyzésekben be is számolnak.

Rajta van a cég valamilyen feketelistán?

Amennyiben ilyen bejegyzésekkel találkozunk, meglehet, hogy érdemes más webáruházat választani. Célszerű leellenőrizni az előbb említett bejegyzéseket például az erre lehetőséget biztosító internetes keresőoldalakon, hiszen vannak kifejezetten olyan fogyasztóvédelmi blogoldalak vagy más internetes felületek, amelyekre az érintett cégek felkerülnek vagy felkerülhetnek. Ilyen, nyilvános "feketelisták" például a békéltető testületek által közzétett listák, vagy például a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által létrehozott, www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu internetes oldal.

Csak óvatosan a facebookos vásárlással!

A Facebookon történő internetes vásárlással sem árt óvatosnak lenni, mivel ilyen vásárlásokkal már többen többször pórul jártak és járnak. Nem világos például, hogy az érintett közösségi oldal üzemeltetője magánszemélyként vagy vállalkozásként jár-e el, ami azért lényeges, mert például az utóbbi esetében sokkalta nagyobb védelem illeti meg a fogyasztót (például a 14 napos, indokolás nélküli elállási jog bizonyos kivételekkel), amennyiben a vásárlás az Európai Unión belül történt.

Kihez lehet fordulni probléma esetén?

Ha mégis probléma támad az online vásárlással kapcsolatosan, úgy a jogsértés miatt a fogyasztóvédelmi hatóság tud eljárni, míg pedig az egyedi vitás ügy megoldása érdekében a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez lehet fordulni segítségért - emlékeztet a Köfe. Utóbbi esetben igénybe lehet venni online vitarendezést is, amellyel megspórolható a békéltető testületek előtti személyes megjelenés.