Szorul a hurok a Négy Mancs körül?

Bejelentést tett a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) a budapesti székhelyű Négy Mancs (NM) Alapítvány ellen a Baromfi Termék Tanács (BTT), mert a BTT szerint az NM lejárató-lobbista kampányával megtéveszti a fogyasztókat és tisztességtelen piaci magatartást valósít meg. A terméktanács kéri, hogy a GVH indítson versenyfelügyeleti eljárást és haladéktalanul tiltsa el az alapítványt a kifogásolt tevékenységektől.
NAPI, 2011. december 14. szerda, 15:30
Fotó: Napi.hu

A hazai baromfiágazati szereplőknél "betelt a pohár" a Négy Mancs jelentős gazdasági károkat okozó, szakmaiatlan működése miatt, amely teljes mértékben ellentétes alapítványi minősítésével is - nyomatékosítja a BTT. Bár az NM névlegesen állatvédelmi-állatjóléti célok megvalósítására törekszik, valójában lobbista-lejárató kampányokat folytat - állapítja meg GVH-beadványában a BTT.

A terméktanács szerint az alapítvány azzal a céllal működik, hogy a magyar termelőket a kül- és a belpiacokon ellehetetlenítse, a kiváló minőségű magyar baromfitermékek értékét csökkentse és a nemzetközi versenyben a magyar termelőknek versenyhátrányt okozzon. Az alapítvány 2008 óta a magyar baromfiágazatról folyamatosan valótlan tartalmú cikkeket és közleményeket hoz nyilvánosságra, amelyekkel a fogyasztókat és az üzletfeleket egyaránt megtéveszti - szögezi le a BTT. Az NM kifogásolt magatartása sok magyar és külföldi fogyasztót tartott vissza indokolatlanul attól, hogy magyar baromfiágazati termékeket vásároljanak. Emellett számos magyar és külföldi kereskedőt is arra indított, hogy a baromfitermékeket más ország termelőitől szerezzék be.

A hazai piaci vezető baromfiipari vállalkozásának számító szentesi Hungerit Zrt. 2008-ban csaknem 200 munkavállalót volt kénytelen elbocsátani és üzemében gépsorokat állított le, mivel az alapítvány közleményeinek hatására több magyar és németországi élelmiszerlánc visszamondta megrendeléseit. A közelmúltban pedig az alapítvány aktivistái a kölni ANUGA vásáron osztogattak uszító hangvételű, megtévesztésre alkalmas szórólapokat, amelyekkel a kiállítás közönségét a magyar termékek ellen hangolták. Az NM tevékenysége miatt a magyar termelők mára jelentős piacokat veszítettek el,
forgalmuk pedig számottevően csökkent - szögezi le a BTT.

A terméktanács szerint az alapítvány valótlan információkat tartalmazó kampányaival tisztességtelen piaci magatartást valósított meg és megszegte a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó szabályozási előírásokat is. Ezért a BTT a GVH-hoz tett bejelentésében kéri, hogy a hivatal az NM-mel szemben indítson versenyfelügyeleti eljárást és haladéktalanul tiltsa el a szervezetet a kifogásolt tevékenységektől. A BTT reméli, hogy mostani bejelentése nyomán akár európai uniós szintű versenyfelügyeleti eljárás(ok) is kezdődhet(nek) a bécsi központú alapítvánnyal szemben.

A hazai baromfiágazati szereplőknél "betelt a pohár" a Négy Mancs jelentős gazdasági károkat okozó, szakmaiatlan működése miatt - nyomatékosítja a BTT. Mint ismert, az NM - a tradicionális magyar libatömést és tollszedést támadó, elmúlt évekbeli sorozatos lejárató kampányok után - a napokban a hazai tojáságazatot vette célba a tojótyúkok 2012. január elsejétől esedékes kötelező uniós ketreccseréje kapcsán. A terméktanács szerint a szervezet működése teljes mértékben ellentétes alapítványi minősítésével is, így magyarországi létjogosultsága is megkérdőjelezhető.

Ezért a BTT a közelmúltban a Négy Manccsal szemben törvényességi felügyeleti kérelmet nyújtott be a Budapesti Főügyészséghez, a Hungerit Zrt. pedig korábban - jó hírnevéhez fűződő jogainak megsértése miatt - a Fővárosi Bíróságon indított kártérítési pert az NM ellen. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szintén az ügyészséghez fordult a Négy
Mancs kifogásolható gazdálkodása miatt, majd a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is adóvizsgálatot indított az alapítványnál.

HOZZÁSZÓLÁSOK