Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A figyelmeztető sztrájk szerda délelőtt 9 és 11 óra sztrájk zajlott le, hat ember kivételével az üzem összes dolgozója letette a munkát, a kollégák nagyon fegyelmezettek voltak - számolt be lapunknak László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke. A munkabeszüntetés során a menedzsment beszédet tartott az üzem udvarán, amelyben vázolták a cég helyzetét, elárulták, hogy elég nehéz helyzetben van a vállalat, valamiért eddig nem volt ilyen egyértelmű. A dolgozók elvárásait nagyban befolyásolta, hogy a cég folyamatosan azt kommunikálta, hogy mennyire jól megy nekik.

A sztrájk közben behívták a szakszervezeti vezetést, akik tettek egy újabb javaslatot. A munkáltató a sztrájk után nyilatkozott, hogy még ezen a héten jelzi, hogy elfogadhatónak tartja-e a megállapodást az új követelésről, vagy sem. Most tehát kivárás van - értékelt László. Ha nem sikerül megállapodni ezen a héten, akkor a dolgozók a jövő héten - ami négy munkanapos lesz - egész hetes sztrájkot hajlandóak bevállalni. A kiszállítások leállását azonban nem biztos, hogy jelen pillanatban megengedheti magának a vállalat, amely kényszerhelyzetbe kerülhet, ezért a Vasas reményei szerint kompromisszumra is sok esély van.

A Wescast bruttó 65 forintos órabér-emelést ajánlott, a munkavállalók viszont egységesen, minden alkalmazottra nézve a négyszeresét kérték kezdeti követelésként, ami bruttó 70 ezer forintos növekményt jelentett volna. Ez a cég jelenlegi ingatag helyzetét nézve még a szakszervezet szerint is túlzó elvárás volt, ezért a friss ajánlatban már csak a duplája szerepelt annak az összegnek, amit a cég ajánlott - részletezte László. Az ügyben megkerestük a céget is, amint válaszolnak frissítjük a cikket.

Az üzemben egyébként az átlagos fizetés alig haladja meg a garantált bérminimumot, ami a Komárom-Esztergom megyei Oroszlány és környékének átlagához képest igen alacsony fizetésnek számít. Ehhez képest az itt dolgozók nagyon kemény, nagy terheléssel és szennyezettséggel járó fémöntő és fémmegmunkáló tevékenységet végeznek, ahol a por és a megmunkálógépek hűtőfolyadéka az egészségre jelenthet veszélyt.

Bajok a régi technológia miatt

A Westcastnak jelenleg nem megy túl fényesen: a magyar üzem dízelmotorokhoz gyárt turbófeltöltő-öntvényeket és kipufogó-leömlőket, ám a 2015 óta gyűrűző dízelbotrány óta rendkívül megcsappant a megrendelésállományuk. Elsősorban a Volkswagen-csoport beszállítóiként működnek. A vállalat keresik az új piaci lehetőségeket, hogy valamilyen más portfoliót is behozzon a termékskálába, de egyelőre nincs más perspektívájuk, a szakszervezeti vezető szerint.

A Wescast kínai tulajdonú, kanadai központtal működő vállalatcsoport, amely a világ legjelentősebb beszállítója a személyautókhoz és a kisteherautókhoz készített, öntött kipufogócsonkok területén - derül ki az Oroszlányi Ipari Parkban működő, 2000-ben alapított leánycég honlapjáról. A különféle vas-ötvözetek öntése és megmunkálása mellett Kanadában, Kínában és Magyarországon is elindították a rozsdamentes acél termékek gyártását és egyéb új anyagtípusok bevezetésén is dolgoznak.

A zsugorodás a Wescast Hungary Autóipari Zrt. legutóbbi beszámolóiból is kitűnik. Bár az árbevétel nem esett jelentősen vissza - a 2016-os 106,65 millió euró után 2017-ben 97,3 millió eurónyi forgalmat bonyolítottak, a 2016-os 2,38 millió eurónyi profit tavalyelőtt 519,6 ezer euróra olvadt. A társaságnak adófizetési kötelezettsége egyik évben sem keletkezett.