Szűk vasúti keresztmetszetek kiváltását tervezteti a NIF

Régi adósságát törlesztve az állam négy vasúti szakasz szűk keresztmetszeti kiváltását tendereztette meg. A munka 3 milliárd 308 millió forintba kerül, és talán öt éven belül már a kész pályákon utazhatunk.
Németh Géza, 2020. július 30. csütörtök, 06:40
Fotó: Napi.hu / Szász Péter

Még 2018 decemberében jelent meg egy salátatörvényben az a kormányhatározat, amelyik nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánított több vasútfejlesztési projektet. Viszont csak két évvel később jutott el oda a közlekedési beruházásokat kezelő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy a tervezési eljárásra kiírt közbeszerzési eljárás eredményét közölje az uniós közbeszerzési közlönyben.

A szűk keresztmetszetek kiváltását a következő szakaszokon kell megtervezni (zárójelben a nyertes vállalkozók és a tervezési díj):

  • Almásfüzitő - Komárom szakasz (Speciálterv Építőmérnöki Kft., 258 millió),
Ez a projekt azért lehet kiemelten fontos, mert most is az 1-es vasúti fővonal része, amelyen például a Budapest-Bécs járatok közlekednek. Fontos emellett, hogy része a Budapest-Varsó gyorsított vonatos kormányzati tervnek, amely a tervek szerint 250 kilométer/órás sebességet enged majd.
  • Nagykáta - Újszász szakasz (Speciálterv Építőmérnöki Kft. és Ring Mérnöki Iroda Kft., 740 millió),
A szakaszon régen kritizálták az üzembiztonságot a kiesések miatt miközben a szolnoki vonal révén egy fontos elővárosi szakasz.
  • Kiskunfélegyháza - Szeged-Rendező szakasz (Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft., 1 milliárd 605 millió),
Ez a szakasz a Budapest-Szeged pálya leglassabb része, amelyen csak egy vágány van. A vonal felújításának terve szerint viszont ezen a szakaszon a fejlesztés után 160 km/h sebesség is üzembiztosan fenntartható lesz.
  • Kelenföld - Budaörs (UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., 705,2 millió forint).
A kevesebb mint 10 kilométer hosszúságú szakasz szintén fontos eleme az 1-es fővonalnak, itt jelenleg 120 kilométer/órás sebesség a maximális, azonban a szakasz nemcsak az utas, de a teherszállításban is fontos, így itt sokszor alakul ki forgalom.

A nyerteseknek az adott vasúti vonalszakasz kivitelezéséhez szükséges engedélyezési-, tenderterv és tenderdokumentáció elkészítése a feladatuk.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK