Tart a boltátalakítási láz a Profinál

A fogyasztó és a napi élelmiszercikk-kereskedelem folyamatos kölcsönhatásban formálódik, s mára egy erősen tudatosodó, az információk, valamint az ár-érték arány alapján egyre kifinomultabban döntő vevői kört kell kiszolgálni. Ruga Róbert, a Profi Magyarország marketingigazgatója szerint ma már új kihívásokat jelent vállalatuk számára a konkurencia, ahogyan kereskedelmi szervezetük fejlesztésében is új módszereket kell alkalmazniuk.
Hőnyi Gyula, 2011. április 23. szombat, 12:00
Fotó:

Milyen hatással volt a Profi diszkontláncra a válság miatt átalakuló lakossági fogyasztás?
− Többféle változást, illetve elmozdulást láttunk a válság kirobbanása óta eltelt 2-3 évben. A különféle vásárlói, fogyasztói szegmenseket nem ugyanolyan módon érintette a válság, de általánosságban elmondható, hogy tudatosabb, naprakészebb, egyre több információt beengedő s azokat felhasználó fogyasztó képe körvonalazódott előttünk. Például döntéseik preferenciájában fontos szemponttá vált a valóban megtakarítást eredményező promóciók, akciók felkutatása, illetve előnyben részesítése. A saját márkás termékek esetében pedig fontos elemként jelent meg a tudatos ár/érték arány keresése az alapvető élelmiszerek között is. Ha a termékkategória szegmense felől közelítem meg a kérdést, nyertesek közé tartoznak (legalábbis áruházláncunkban) az egyes alkoholmentes italok, illetve a frissáru-termékkör egy része is.


Mely termékkategóriákban erős a lánc?
− Mindenekelőtt a saját márkás, Profi-logóval ellátott termékeket emelném ki. A saját márkás termékek nálunk nem a legolcsóbb kategóriát jelentik, sőt több termék esetében a prémium kategóriás termékek felé mutat a szegmens. Azonban kiemelkedően fontos ennél a termékkörnél a lehető legkedvezőbb ár-érték arány biztosítása.  Magyarországon az (egyik) első élelmiszerlánc a Profi Magyarország Zrt. volt, amely stratégiájában fontos területként kezelte a saját márkás termékkör kialakítását és fejlesztését. A lánc minden termékcsalád esetében kifejlesztette a saját márkás termékeket − már a kilencvenes évek közepén, és azóta is folyamatosan. Egyes termékeink már a negyedik generációs saját márkás kategóriába tartoznak.

Hogyan alakult tavaly a kosárérték, nőtt-e a bevásárlások száma?
− A válságot és az erős piaci konkurenciát természetesen mi is megéreztük vagy érezzük. A kosárérték régiónként és termékcsaládonként is eltérő, annyit azonban el tudok mondani, hogy erőteljes növekedés vagy durva csökkenés helyett stagnálás jellemzi a mutatószámot.

Milyen a pozíciója a Profinak a piacon, illetve milyen lehetőségei vannak a gyorsan terjeszkedő keménydiszkontok mellett?
− Valóban új kihívásokat jelent a konkurencia. Ennek igyekszünk megfelelni, ami természetesen nem azt jelenti , hogy ugyanazokat a kereskedelmi eszközöket és módszereket kell alkalmaznunk minden esetben, mint versenytársaink. Úgy gondoljuk, hogy egy diszkont esetében az alaptényezők változatlanok: racionálisan átgondolt, mindennapi élelmiszer-vásárlási igényeket kielégítő szortimenttel, versenyképes árakkal és megújulni képes marketingeszközökkel állunk vásárlóink rendelkezésére. Fontosnak tartjuk a regionalitást, egyes frissáruk tekintetében a lehető legpontosabb módon próbáljuk meg az adott vásárlói közönséget a helyi vagy a kisebb régióban található termékekkel kiszolgálni, elsősorban a napi sütőipari termékek tekintetében.

Hogyan zárta a lánc a múlt évet?
− A 2010-es évet áruházláncunk a 2009-es évhez hasonló eredménnyel zárta ami, ismerve a könnyűnek semmiképpen sem mondható piaci  környezetet, a mi olvasatunkban igen komoly eredménynek számít.

Milyen fejlesztések várhatóak idén, hogyan tervezik a pénzügyi évet?
− Idén az előző években elkezdett boltátalakításokat folytatjuk. Így a 73 bolt közül már több mint ötven egységünk külső és belső átalakításon esett át: Diszkontzóna a diszkontban, azaz a 200 forintos zóna létrehozása boltjainkban, a zöldség-gyümölcs zóna fejlesztése, automata üvegvisszaváltók elhelyezése, dinamikusabb áruházi marketingeszközök alkalmazása, továbbá sok egyéb megoldás mellett tematikus, szinte minden esetben nyereményjátékokhoz kapcsolódó kampányok indítása.

Várható-e terjeszkedés vagy további boltátalakítás?
− Jelenlegi a már elkezdett boltátalakítások befejezésére, illetve kiterjesztésére koncentrálunk. Egy ilyen megújulás után lehet csak egy újrafogalmazott expanzióról szó, amely azonban véleményem szerint sokban különbözik majd az előző évek áruháznyitási boomjától. Előbb-utóbb minden piaci szereplőnek − így a konkurenciánknak is − a gyors beruházási szakasz után megkezdődnek a csendes hétköznapjai, amikor a befektetett eszközök megtérülésén való munkálkodáson lesz a hangsúly és nem a piacszerzésen.

HOZZÁSZÓLÁSOK