Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A Napi Gazdaság cikke.

Ennek alapvető oka, hogy az egyes évszakokra érvényes katalógusok árualapját legalább fél évvel korábban le kell kötni és a meghatározott árfolyamon részben vagy egészben ki kell fizetni, miközben az utasok is megkezdik a foglalásokat.

Békefi Veronika, a Neckermann ügyvezető igazgatója szerint a nemzetközi hitelválság kirobbanása óta eltelt rövid időszak semmilyen hosszabb távú prognózis megalkotására nem elegendő. Már csak azért sem, mert a november, december amúgy is holtszezonnak számít az idegenforgalomban, a téli csúcsidőszaknak számító szilveszterre és a téli szünetre viszont már hónapokkal ezelőtt megkezdődött a foglalás. Szilveszterre például már minden hely elkelt Mallorcára, illetve a távol-keleti utak egy részére. A cégvezető szerint a téli piac összeszűkülése egyébként már tavaly is érződött, amit az idén erősít az, hogy a Malév kivonta a forgalomból a bangkoki járatot, illetve a távolabbi charter-desztinációk teljesítésére alkalmas, nagy befogadóképességű gépeit.

A szakember szerint a nehezedő körülmények nem feltétlenül járnak a piac további tisztulásával - az ezzel kapcsolatos korábbi várakozások sem igazolódtak be. Más kérdés, hogy a partnerirodák által lekötött charter-kontingensek értékesítése esetleg nehezebbé válhat, de ezeket utólag, jelentős anyagi veszteség nélkül már nem lehet visszamondani - vagyis mindenképpen el kell adni. Az sem törvényszerű, hogy a forint gyengülése egyértelműen a belföldi turizmusnak kedvez, hiszen ebben az időszakban ez elsősorban a hosszú hétvégékre koncentrálódik, de aki síelni szeretne, annak mindenképpen át kell lépnie a határt. Békefi Veronika szerint a helyzet a világ más tájain sem különbözik, a nemzetközi lánchoz tartozó iroda vezetője szerint ma még mindenütt a kivárás jellemzi a piacot.

A gazdasági helyzet változásának hatásai nem annyira a téli szezonban, mint inkább a jövő tavasztól mérhetők majd le - mondja Tarnóczi Barna, a Tensi ügyvezető igazgatója, aki minimális visszaeséssel számol a téli időszakra. Szerinte a téli szezon megtervezése mindig nagy óvatosságot igényel, mert télen sokkal kisebb a kereslet, miközben érezhetően megnövekednek a háztartások kiadásai. A távolabbi utak tervezését a nemzeti légitársaság nagy gépeinek kiesése számukra is megnehezíti, ám előnyösnek tartják, hogy folyamatosan nő azok száma, akik nem a charter-utakat preferálják, hanem nagyobb mozgásteret élvezve, egyéni utasként, az utazási iroda munkatársainak segítségével vagy az iroda honlapján keresve tervezik meg utazásaikat.

A cégvezető úgy látja, a téli időszakban aki teheti, inkább kétszer utazik rövidebb távra, mint egyszer egy hosszabbra. Ennek szellemében jelentősen bővítették a síutakkal kapcsolatos kapacitásaikat. A Tensinél azzal számolnak, hogy az euró forintárfolyama hosszabb távon 260-on stabilizálódik és ennél a szintnél olyan biztonsági tartalékokat lehet beépíteni, amelyek némi árfolyamkilengés esetén sem követelik meg az - utazási szerződés szerint egyébként lehetséges - áremelést. A cégvezető szerint a piac tisztulása hosszú folyamat, de már az is előbbre lépés, hogy a cégek többsége a korábbiakhoz képest kevésbé vállalja túl magát.