Több jegyellenőr lesz a vonatokon

November 7-én befejeződnek a peronkapus ellenőrzések a budapesti fejpályaudvarokon, helyette a jegyvizsgálók létszámát gyarapítja a MÁV-Start Zrt., s így igyekszik növelni az ellenőrzés hatékonyságát. A vasúttársaság éves szinten mintegy 300 millió forintos bevételnövekedést vár az intézkedéstől.
Diószegi József, 2011. október 26. szerda, 12:40
Fotó: Napi.hu

Az érvényes menetjegy vagy bérlet nélkül utazók több milliárd forintos nagyságrendű kárt okoznak évente a MÁV-Start Zrt.-nek. A bliccelésnek a budapesti elővárosi közlekedésben a legmagasabb az aránya. Az érvényes menetjegy vagy bérlet nélküli utazások visszaszorítása érdekében számos intézkedést hozott a személyszállító vasúttársaság, ennek egyik eleme a peronkapuk üzemeltetése a Budapest Keleti, Nyugati és Déli pályaudvaron.

A menetjegyek, bérletek érvényességének ellenőrzése jelentős utasforgalom mellett nehézséget okoz. A hatékonyságot tovább csökkentette a Budapest Bérlet bevezetése, azok sokfélesége, továbbá az ellenőrök intézkedési jogosultságainak hiánya, amivel - a tapasztalatok szerint - az idő előrehaladtával egyre több tudatosan bliccelő utas élt vissza.

Minderre tekintettel, a rendelkezésre álló anyagi források hatékonyabb felhasználása érdekében a MÁV-Start Zrt. nem ír ki újabb közbeszerzési eljárást a 2011. november 7-én lejáró, egyéves időtartamú szerződése kapcsán a folyamatos peronkapus beléptetésekre. A vasúttársaság azonban nem távolítja el a pályaudvarokról a kialakított infrastruktúrát, továbbra is tervezi az ellenőrzések szúrópróbaszerű folytatását.

A MÁV-Start Zrt. a peronkapus beléptetések megszűnése révén felszabaduló összegből (évi 150 millió forint) szigorítja a vonatokon a jegyellenőrzéseket. Ennek értelmében több mint 50 fővel növeli a Budapest elővárosában közlekedő vonatokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók számát.

A döntésnek a MÁV-Start Zrt. várakozásai szerint éves szinten nagyságrendileg 300 millió forint bevételnövelő hatása lesz, 150 millió forint költség felhasználása mellett. Ezen túlmenően a MÁV-Start várakozásai szeirnt az intézkedések hatással lesznek általánosságban a menetjegyváltási hajlandóságra, várhatóan csökken a bliccelés mértéke.

Pontosabbak lesznek a vasúttársaság tényleges utazási információi a vonatok igénybevételéről, ami elengedhetetlen a szerelvények utasforgalomhoz illeszkedő összeállításához. Ettől hosszútávon nő az utaselégedettség, továbbá a szolgáltatási színvonal emelésére is (személyes utastájékoztatás a vonatokon) további lehetőségek adódnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK