Végre kiderült, mennyivel drágábbak a márkaszervizek, mint a függetlenek

Valószínűleg sok autós bonyolódott már parttalan vitába arról, hogy márkaszervizbe vagy független javítóhoz érdemes vinni az autót, ha meghibásodik, kár éri vagy esedékes lesz a rendszeres karbantartás. Az egyik oldalon általában a szakszervizek magas árát kritizálják, a mások oldalon pedig a hozzáértés vélt hiányát és a felhasznált alkatrészek minőségét éri vád. A TotálKártörténet-lekérdezés adatszolgáltató partnerének számaiból kiderült, mennyivel kérnek többet a márkaszervizek egy fiktív javítás munkadíjáért.
Szász Péter, 2021. január 26. kedd, 11:04
Fotó: Getty Images

Egyre csökken azok aránya, akik márkaszervizben javíttatják autójukat, számuk már 2008 óta mérséklődik és két évvel ezelőtt már a lakosság 78 százaléka független műhelyekben javíttatta autóját.

Ez annak tükrében nem meglepő, hogy a magyar autópark átlagéletkora nagyon magas, közel 15 év, a márkaszervizek pedig leginkább az 5 évnél fiatalabb autók tulajdonosai körében népszerűek. A 11 és 20 év közötti kocsiknak már csak mintegy 10 százaléka jár márkaszervizbe - derült ki egy felmérésből, amelyet a Medián végzett a Bosch megbízásából.

Valóban drágábbak a márkaszervizek?

A TotálKártörténet-lekérdezés adatszolgáltató partnere egy fiktív kárjavításra vonatkozó munkadíj-kalkulációt bocsátott rendelkezésünkre, amely alapján a következők derülnek ki:

  • A márkaszervizek valóban lényegesen magasabb munkadíjat számolnak el, átlagosan 25 százalékkal kerülnek többe.
  • Márkánként nagyok az eltérések a prémiumgyártók márkaszervizeinek vastagon fog a ceruzájuk a munkadíjaknál is.
  • Az itthon ritka márkák esetében előfordul, hogy a független szerviz kéri a magasabb összeget vagy alig van különbség. Ez az ára annak, hogy nehezebben férnek hozzá az alkatrészekhez, szoftverekhez, vagy nincs nagy rutinjuk a márkával kapcsolatban.
  • Vannak kivételek, amelyek ebben az esetben gyengítik a szabályt.

Van négy, nem túl gyakori márka: az Infiniti, a DS (a Citroën prémium almárkája), a Porsche és a Jaguar, ahol vagy olcsóbb a márkaszerviz munkadíja, vagy a különbség minimális.

Ebbe a csoportba sorolható még a Land Rover is, amelynél a szakszerviz munkadíja "csak" 12 százalékkal magasabb, mint a függetleneké, ez pedig szokatlan a prémium szegmensben.

Mi az a TotálKár?
Ha a kiszemelt autója balesetes volt az utóbbi 20 évben, és javították idehaza, vagy legalábbis kellett volna, a TotálKártörténet-lekérdezéssel szinte biztosan megtalálja. Az alap lekérdezés ingyenes. Ha nincs kártörténeti adatunk, nem kell fizetnie. A részletesebb gépjárműkár-kalkulációs adatok lekérése 3990 Ft. Kipróbálná? Kattintson ide!

A tömeggyártók többségénél 16-30 százalékos a különbség vagyis ennyivel magasabbak a márkaszerviz-munkadíjak azonban itt is vannak kivételek: a Nissan és a Peugeot esetében csak 6-7 százalékkal drágábbak, míg a Kiánál és a Toyotánál 33-35 százalékos a differencia.

A prémiummárkák 30 százaléktól indulnak, ennyi a különbség az Audinál, a Mercedesnél 36, a BMW-nél pedig 46 százalék. A Lexus- és a Volvo-szervizek 54-55 százalékkal kérnek többet, mint a függetlenek, ezzel a számmal pedig abszolút csúcstartók a márkák között.

Ide ékelődött be kakukktojásként a dél-koerai SsangYong, amelynél a szakszervizek 46 százalékkal kérnek többet egy javításért.

A márka- és a független szervizek munkadíjának eltérése
GyártmányEltérés mértéke
Infiniti-21,64%
DS-14,53%
Porsche3,74%
Januar5,86%
Nissan5,88%
Peugeot7,48%
Land Rover12,14%
Suzuki16,37%
Lada16,48%
Honda16,60%
Citroën18,02%
Hyundai18,44%
Ford20,06%
Volkswagen21,94%
Opel25,23%
Seat25,61%
Dacia26,61%
Mitsubishi28,32%
Skoda28,51%
Renault28,55%
Mazda29,01%
Subaru29,18%
Fiat30,28%
Audi30,38%
Alfa Romeo31,21%
Toyota33,14%
Kia35,21%
Mercedes36,09%
Smart39,11%
Chrysler/Jeep41,63%
BMW45,93%
SsangYong46,48%
Mini49,02%
Lexus54,49%
Volvo54,74%
Átlag25,02%

HOZZÁSZÓLÁSOK