Túl sokat kerestek a Malévos dolgozók?

A Bérgarancia alap korlátaihoz képest túl sokat kerestek a Malév volt dolgozói. A bedőlt légi cég csak a volt munkatársainak hatmilliárd forinttal tartozik.
Domokos László, 2012. június 18. hétfő, 19:19

A Malév Zrt. f.a. volt dolgozói teljes követelésének összege - a felmondási idő, a végkielégítések és a szabadságok megváltása - a járulékokkal együtt meghaladja a 6 milliárd forintot. Ezek kielégítésére a felszámolási eljárás szabályai szerint van lehetőség. A követelés kimagasló mértékének oka, hogy a Malév volt dolgozói kiemelkedően magas átlagbért kaptak - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter válaszából, amelyet Bertha Szilvia jobbikos országgyűlési képviselő írásos kérdéseire adott. A csoportos létszámleépítés 1021 munkavállalót érint.

Az összesítés szerint a bedőlt légicég munkavállalóinak átlagbére a február 3-i leálláskor 651,7 ezer forint (1024 jogviszony alapján), míg a pilóták átlagbére 1,53 millió forint (229 jogviszony alapján), a teljes munkaidős légiutaskísérőké 429,2 ezer forint (163 jogviszony alapján), míg a nem hajózóké 404,5 ezer forint (578 jogviszony alapján) volt.

A felszámoló a Bérgarancia alaphoz fordult

A Malév üzemelésének leállását követően a dolgozók a bérüket és az állásidőre járó juttatásukat 2012. januárra és februárra a cég saját forrásaiból rendben megkapták. A társaságnak azonban a márciusi bérekre már nem volt fedezete, ezért a felszámoló a Bérgarancia alapból lehívott mintegy 317 millió forintot. A Malév felszámolójának első bérgarancia-támogatás iránti kérelmével kapcsolatos döntés április 24-én született meg, majd az igényelt teljes összeg átutalása április 26-án megtörtént, a márciusi járandóságok kifizetése pedig már április 27-én megkezdődött.

Mivel a bérgarancia összege személyenként legfeljebb bruttó 1,013 milió forint lehet, a kiemelkedően magas átlagbérek miatt egyes munkavállalók már a márciusi bérüket sem kapták meg teljes mértékben (23 fő érte el az egyéni limitet) - derül ki a válaszból.

Az áprilisi és az időközben esedékessé vált felmondási időre járó átlagkereset, végkielégítés, szabadságmegváltásra a felszámoló 2012. május 11-én nyújtotta be lehívási igényét a Bérgarancia alapból. A jogszabály alapján igényelt összeg 484,5 millió forint volt, ami május 21-én érkezett meg a Malév Zrt. f.a. számlájára, és a dolgozók számlájára már másnap továbbutalták.

A félszámoló számításai szerint az áprilisi bérek kifizetése után a munkaviszony megszüntetéssel kapcsolatos járandóságok fedezetére az alapból - az egyéni limitek miatt - 100-150 millió forint áll rendelkezésre, amely forrás felmondási időre, végkielégítésre és szabadságmegváltásra is fordítható.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2012.06.19 07:21

@aleva: Oda járnak a csehek,lengyelek,románok,stb.Lassan megtelik a szigetország.De még lehet menni Mozambikba,Kambodzsába dolgozni.Lassan itt is jobban keresnek már az emberek mint nálunk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

aleva, 2012.06.19 06:01

Most már annak is örülnünk kell, ha a Malévot feljelentő .......... kegyeskedik járatot indítani Debrecenbe, hogy az olcsó munkaerő mehessen könnyen Londonba. Ide jutottunk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2012.06.19 05:35

Érdekes.Mikor felbukkan egy erős érdekvédelmi szövetség követelésekkel,(vonatvezetők,villamos ipari dolgozók,stb)akkor az éppen hatalmon lévő kormány elkezdi a sokat keresnek lemezt játszani.
Én mint tojástermelő,állattartó kistermelő,betanított munkás irigykedjek,haragudjak a jól megfizetett tüntetőkre.
De miért tenném???Hisz én döntöm el minek tanulok tovább,az életben milyen állást választok.
Ma már nem elég az hogy egy szakma divatos.Jó érdekvédelmi erejének is lennie kell.Lassan ez is szempont lesz,csak ez lesz a szempont.
A repülés nem játék!Amit viszont sokan játéknak néznek az a politika.Főleg ha a nemzet,emberek sorsáról kell dönteni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SzaszaG, 2012.06.18 23:51

@krix:
Akkor nem is csodálom, ha csődbe ment. Azért az is furcsa nekem, hogy 5%-al esett állítólag vissza az BA utaslétszáma és be kellett zárni az egyik terminált. Csak nem a Malév állami pénzből finanszírozta a BA egyik termináljának működését?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix, 2012.06.18 23:15

@SzaszaG:
Valahol azt olvastam (sajnos a cikket nem találtam meg), hogy külhonban kb. 40 fő kiszolgáló személyzet kell egy géphez, a MALÉV-nál ez 100-on felül volt. Ráadásul kisebb kihasználtsággal közlekedtek a gépek és kevesebbet repültek a pilóták mint a külhoniak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html