Túlélte a válást a korábbi álompár

Visszaesett a Cserpes, valamint a Lipóti forgalma és bevétele is tavaly azután, hogy az év második felét külön töltötte a két tradicionális magyar cég. Előbbi új üzleteket nyitott, míg a Lipóti saját tejüzemet vett.
Szabó Dániel, 2017. június 4. vasárnap, 11:23

Tavaly tavasszal váltak el egymástól a Lipóti Pékség és Cserpes Sajtműhely útjai, mert kibékíthetetlennek voltak egymással a két cég üzleti elképzelései.

A Cserpes egyre bővülő hálózattal akarta megőrizni arculatát, míg a Lipóti a csúcsminőség felé vette az irányt. Utóbbi a tejtermék portfólióját egy debreceni tejüzem felvásárlásával kezdte el pótolni. Így a saját tejüzemben készül a joghurt, a túró és a tejföl, melyek korábban 1 milliárd forintot tettek ki a forgalomból.

Lapunknak tavaly a Lipóti vezetője, Tóth Péter azt mondta, hogy az ivójoghurtokat és ízesített tejeket alvállalkozók szállítják be, ami miatt a saját és a kihelyezett gyártás aránya 60 szemben a 40 százalékkal.

A múlt áprilisi elválás a Lipótit kevésbé viselte meg: forgalma 1,8 milliárd forintról kicsit több mint 2 milliárd forintra nőtt. Ugyanakkor az eredménye 24 millió forinttal csökkent, tavaly csak mintegy 105 millió forintot tett ki - derül ki a 2016-os év cégbeszámolóiból.

A Cserpes és a Lipóti néhány cégadata (millió forint)
CégÁrbevétel (2015)Árbevétel (2016)Üzemi eredmény (2015)Üzemi eredmény (2016)Adózott eredmény (2015)Adózott eredmény (2016)
Cserpes Sajtműhely Kft.4225,53809,8759,2652,1673,6611,0
Lipóti Pékség Kft.1800,32047,2147,8125,1128,8104,8
Forrás: Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálat

A Lipóti országos franchise-hálózata több mint 200 boltból áll, mellette hat sütőüzemmel rendelkeznek. Az értékesítés árbevételének 5,1 százalékát tette ki az export, a felvevő piacok pedig kizárólag uniós országok. A cégnél a létszámadatok nem igazán változtak: az előző évhez képest tavaly eggyel többen, 196-an dolgoztak a Lipótinak. Közülük 174 fő fizikai munkát végez.

A Cserpes helyzete annyiban más, hogy néhány tejivón kívül saját hálózattal nem rendelkeznek, ugyanakkor közel kétezer viszonteladóval dolgoznak együtt. Így a hálózatuk 10 százalékát sem tette ki az a 170 Lipóti-partner, ahol árusították a termékeiket. A cég tavaly év végén jelentette be, hogy még 2017-ben mintegy 40 millió forint beruházással három újabb budapesti üzletet nyit.

A tavalyi évben mintegy 400 millió forinttal csökkent az árbevételük: 4,2 milliárdról 3,8 milliárdra. A bevételeik is 62 millió forinttal estek 2015-höz képest. A Cserpes tavalyi évről leadott beszámolójából nem derül ki, hogy hány dolgozójuk volt. Azonban valószínűleg bővítettek, miután a két évvel ezelőtti 477,5 millió forintot megközelítő bérköltségek után tavaly ez a tétel 523,2 millió forintra emelkedett.

HOZZÁSZÓLÁSOK