Túlzó volt a vitaminreklám - súlyos bírságot kapott a gyógyszercég

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. (Pfizer) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő készítménye népszerűsítésekor, mert azt a megtévesztő és az ágazati szabályokkal ellentétes látszatot keltette e termék használatáról, hogy az alkalmas a kiegyensúlyozott és változatos étrend kiváltására, és megsértette a szakmai gondosság követelményét is. A jogsértésért 50 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra a GVH.
Napi.hu, 2016. október 4. kedd, 15:16

A GVH úgy ítélte meg, hogy a reklámok (a tv- és mozireklámok, valamint a plakátok, a szórólapok és a displayek) szöveges és képi megjelenítésének összhatása azt üzente a fogyasztóknak, hogy a három közkedvelt ízben kapható Multi-tabs Multi Kid vitaminkészítmény helyettesíti a változatos étrendet. Előbbiek azt sugallták, hogy ha egy gyermek nem táplálkozik egészségesen és kiegyensúlyozottan, azaz, nem kedveli például a zöldségeket, de a szülő szeretné biztosítani számára a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelt, akkor a Multi-tabs Multi Kid vitaminkészítmény jelentheti a megoldást.

A vállalkozás ugyan apró betűvel megjelenítette a kötelezően feltüntetendő tájékoztatást is, miszerint "egyetlen étrend-kiegészítő, így a Multi-tabs Multi Kid sem helyettesítheti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot", azonban ez ellentétes volt a reklámokban megjelenő főüzenettel.

A GVH megállapította, hogy a vállalkozás megalapozatlan egészségre vonatkozó állítást tett hirdetéseiben, valamint nem tett eleget maradéktalanul az élelmiszerekre vonatkozó speciális ágazati szabályoknak, így megsértette a szakmai gondosság követelményét is. A GVH a bírság kiszabásakor a reklámköltség összegét vette alapul.

A Pfizer később közölte: vitatja és megalapozatlannak tartja a GVH döntését, és bírósághoz fordul jogorvoslatért. A cég szerint a Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő reklámja nem jogszabálysértő, nem kritizálta a társadalmilag és szakmailag elfogadott táplálkozási alapelveket, ezért volt a reklámban folyamatosan látható az a felirat, amely felhívja a figyelmet, hogy a készítmény nem helyettesíti a kiegyensúlyozott étrendet.

A cég úgy véli, a reklámokban alkalmazott humor, "a fogyasztók széles köre számára ismert helyzetek karikírozott bemutatása a kommunikáció egy olyan eszköze, amely nemcsak figyelemfelkeltő, de edukatív hatással is bír".

HOZZÁSZÓLÁSOK