Annyi Túró Rudi fogy, hogy lépnie kellett a gyárnak

Másfél év alatt másfél milliárd forintos fejlesztés zárult le a túró rudi gyárban Mátészalkán, a teljes fejlesztési program végére negyedével nőhet meg a termelés. A FrieslandCampina a mostaninál is jóval több szabolcsi nyerstejet tervez felvásárolni mivel a fogyasztók nem bírnak betelni az édességgel, a megnőtt igényekre gépesítéssel válaszolnak.
Rácz Gergő, 2019. október 1. kedd, 17:03
Fotó: Friesland Campina Hungária

Egy átfogó beruházás első másfél éves fázisa fejeződött be Mátészalkán, amiben másfél milliárd forint sajt forrásból tovább korszerűsített a Túró Rudi gyártója. A FrieslandCampina Zrt. az öt évesre tervezett fejlesztési programmal összességében 25 százalékkal emelné meg termelését, először magyar piac megnövekedett keresletét kiszolgálva, utána az erőteljesebb regionális terjeszkedés következhet.

A mátészalkai üzemben nagyjából napi egymillió Túró Rudit képesések előállítani, ezt teszi hatékonyabbá a most beállított gyártó, illetve csomagoló berendezéssor. Az üzemben nagyjából 300-an dolgoznak három, illetve négy műszakos beosztásban, leginkább az őszi, iskolakezdési időszak számít nagyüzemnek.

A gyártás sok részét automatizálták részben a munkaerőhiány ellen, részben a hatékonyság növelése érdekében, ez azonban nem hozott különös létszámváltozást. Az üzemben elmondták, hogy folyamatosan nőtt az elmúlt években a termelési mennyiség, így az automatizálás miatt nem kellett változtatni a létszámon. A FrieslandCampina Hungary az évi 45 millió kilogramm tejet feldolgozó mátészalkai üzemében a termelés volumenében 33 százalékos növekedést ért el az elmúlt öt év alatt.

Friesland Campina Hungária

Jól tejel a hazai

Átvették a kiskereskedelemben a vezető szerepet a magyar tejtermelők. A friss tejtermékek alapanyaga már több mint 90 százalékban a hazai tejből van minden kiskereskedelmi láncban, de az uht tejek esetében is 80 százalék körüli az arány. Nagy István agrárminiszter szerint a kormány a jövőben igyekszik a hátteret biztosítani a mezőgazdaságban és az építőiparban tevékenykedő vállalatoknak, a megfelelő oktatási együttműködések és kapacitások fenntartás.

A foglalkoztatás, az árbevétel és a beruházások tekintetében a tejipar részesedése a mezőgazdaságban megközelíti a 10 százalékot. A tejtermékgyártásban működő csaknem 100 cég több mint 6600 foglalkoztatottal 316 milliárd forint árbevételt árt el az elmúlt évben. Az ágazatnak 2014-2020-as időszakban csaknem 26 milliárd forint hazai és európai uniós támogatás jutott.

Támogatásra számíthatnak a FrieslandCampina mostani projektjéhez hasonló további olyan beruházások is, amelyek a mezőgazdaságban, illetve az élelmiszergyártásban magasabb hozzáadott értékű termelésre támaszkodnak. Ilyen a tejipar esetében például a tejdesszertek gyártása.

A holland anyacég leányvállalataként a FrieslandCampina Hungária Zrt. Magyarországon olyan márkákat gyárt és forgalmaz a Pöttyös mellett, mint a Milli, az Oké, a Landliebe, a Completa és a Frico. A tulajdonos Royal FrieslandCampina N.V. a világ legnagyobb szövetkezeti tulajdonban lévő tejipari vállalata, ami azt jelenti, hogy a tejtermelő, beszállító gazdák egyben a tulajdonosok is. A cég több mint 100 országban van jelen termékeivel, 22 000 munkavállalójával és évi 11 milliárd eurós árbevételével jelentősnek számít a nemzetközi élelmiszeriparban.

HOZZÁSZÓLÁSOK