Tűzoltás - vízzel? habbal? daruskocsival? - IT-vel!

Hamarosan gyorsabban és hatékonyabban dolgozhatnak a fővárosi tűzoltók.
NAPI, 2009. július 31. péntek, 08:08

A Synergon Rendszerintegrátor Kft. a cseh MediumSoft-tal, mint alvállalkozóval nyerte meg a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság új bevetés-irányítási rendszerének szállítására kiírt tendert. Az új rendszerről a Synergon Rendszerintegrátor ügyvezetőjét, Vida Szabolcsot (képünkön) és a MediumSoft a.s. "Special Systems Department" igazgatóját, Petr Klementet kérdeztük.

A pályázati kiírás erőforrás gazdálkodásról szólt. A kiválasztott rendszer mennyiben tér el egy általános erőforrás gazdálkodási megoldástól?

V.Sz.: Az erőforrás gazdálkodási rendszer hallatán sokan projektmenedzsment vagy HR rendszerre asszociálnának. A Tűzoltóságnál bevezetésre kerülő alkalmazás azonban ennél sokkal speciálisabb, ezért inkább informatikai szempontból hívhatjuk bevetés-irányítási rendszernek, mintsem szakmaiból, hiszen nem egy komplex "bevetés irányításról" van szó.

A megoldás számos egység emberi, gépi, felszereltségi, készenléti állapotának aktualitását mutatja, lokalizációs és számítási folyamatokat végez, minden egyes bejelentésnél ajánlást téve arra, hogy mely egységnek/egységeknek kell továbbítani az értesítést, adott eseményhez milyen intézkedések, felszerelések szükségesek, mivel és honnan vonuljanak ki.

A MediumSoft Ostravában működő integrált mentő rendszerét az Európai Unió neves díjával, az "European Information Technology Prize"-zal tüntették ki. Ez is arra utal, hogy egy integrált rendszerről van szó. A bevezetendő megoldás mihez és hogyan kapcsolódik?

P.K.: Szoftver megoldásaink integráltan, a mentési folyamat egészét képesek lefedni. A segélyhívást fogadó központokat támogató megoldás országos lefedettséggel és kisebb régiókban egyaránt működik. A segélyhívás adatai rögzítést követően a számítógéppel támogatott diszpécser központba (Computer Aided Dispatch System - röviden CAD) kerülnek, ahol az erőforrásokat kezelik.

Saját megoldást is kínálunk a diszpécser központoknak, de a bejelentések fogadását kezelő alkalmazásunk más diszpécser rendszerhez is illeszthető. A 112, a 155 és a tűzoltóság bevetési irányításának hívó számai a Cseh Köztársaság 10 millió fős lakosságának védelmét szolgálják. Integrált rendszer működik a 300 000 lakosú Ostravában, valamint Lengyelországban 3 helyen, összesen 1,5 millió fő szolgálatában.

Jelenleg Észak-Morvaországban dolgozunk egy "Integrált Biztonsági Központ" projekten, mely 1,25 millió főre terjed ki. Ez a megoldás nem csak a Cseh Köztársaságban, de az egész EU-ban egyedülállónak számít, hiszen a segélyhívásokat kezelő rendszert integrálja a tűzoltóság, a mentő szolgálatok és rendőrség és a csendőrség diszpécser (CAD) rendszereivel. Budapesten ennek a legfejlettebb rendszernek egy részét fogjuk implementálni.

A Budapesti Tűzoltóság pályázati kiírására a Synergon Rendszerintegrátorral a segélyhívások kezelésével, erőforrás menedzsmenttel és bevetés-irányítási modulokkal pályáztunk. Az alkalmazás fogadja a beérkező hívásokat, menedzseli az erőforrásokat, és biztosítja, hogy minden bejelentés a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban kerüljön kezelésre.

A gyorsaság és a hatékonyság hogyan mérhető egy ilyen alkalmazásnál?

P.K.: Egy üzleti alkalmazásnál annak leállása, vagy meghibásodása bevétel kieséshez vezethet, de itt, mentőalakulatokról lévén szó, egy alkalmazás megbízhatósága és hatékonysága sokkal kiemeltebb szempont, hiszen nem pusztán anyagiakról van szó, hanem emberéletekről.

Mindenhol nagyon szigorú előírások és szabályok vannak arra vonatkozóan, hogy bejelentéstől számítva milyen időintervallumon belül minek kell megtörténni, milyen információnak hova és kihez kell eljutnia. Ennek a standardnek meg kell felelni és nem fordulhat elő olyan, hogy az informatikai rendszer miatt késlekedés történjen.

Az Európai Unió díját is annak köszönhetően nyerhettük el, hogy az informatikai rendszer használatával bizonyítottan jelentősen csökkent a beérkező hívás és az erőforrások mozgósítása között eltelt idő.

Tehát akkor most egy különálló, úgynevezett "szigetrendszer" kerül bevezetésre?

P.K.: Semmiképp nem nevezhető szigetrendszernek. Egy integrált rendszer olyan alkalmazását vezetjük be, ami bármikor bővíthető, kiegészíthető - ami fontos, hogy nem csak az általunk kínált megoldásokkal. Több helyen is az EDR (készenléti szervek Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszere) és analóg kommunikációs rendszerekhez illesztve, csatlakozva működik.

Ráadásul a rendszer bővítésével az Európai 112-es hívószámmal is kompatibilis lehet. A megoldások komplexitása révén, a jövőben nem csak a Fővárosi Tűzoltóságon belül működő más rendszerekhez, de egyéb készenléti szolgálatokkal, sőt, más típusú, a mentésben közreműködő szervezetekkel is összeköthető.

A Synergon miért a MediumSoft-ot választotta partnereként?

V.Sz.: A Synergon számos területen működik együtt nemzetközi vállalatokkal, különösen olyan esetekben, ha már máshol bevált, jól működő alkalmazások bevezetéséről van szó. A MediumSoft-nak nem ez az első magyarországi munkája, már más megoldást is vezetett be hazánkban.

Nem csak az európai elismerés, de a számottevő referenciák is meggyőztek minket arról, hogy az együttműködés révén a Synergontól már megszokott minőséget tudjuk biztosítani az ügyfélnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK