Uber vs. taxisok: pont, mint a középkor végén

A taxisok harca ideiglenesen sikeres lehet, hosszú távon azonban veszítenek a "gyáriparral szemben" - véli Zsiday Viktor befektetési szakember.
Napi.hu, 2016. július 17. vasárnap, 12:03
Fotó: Napi.hu

Jelenleg Magyarországon és a világ számos országában több szakma is valami érthetetlen oknál fogva bennragadt ebben a céhstruktúrában, közülük is kiemelkednek a taxisok. Szabott árakon dolgoznak, sok országban gyakran évtizedek óta nem adnak ki új engedélyeket, tehát a belépést is korlátozzák, lehetetlenné téve a szabad versenyt - írja a saját blogján Zsiday Viktor befektetési szakember, a Citadella Alapkezelő portfóliómenedzsere az Uber és taxisok versenyéről a céhek és a gyáripar évszázadokkal ezelőtti harcával összevetve azt. (Az Uber a héten jelentette be, hogy felfüggeszti a budapesti - magyarországi - szolgáltatását. Erről itt olvashat.)

A szakember utal arra, hogy az ipari forradalom a céhstruktúra felbomlása után kapott lendületet, és a monopol helyzetben lévő céhek lebontása a társadalom nagyobb részének kedvező lenne. Szerinte a taxisok és az Uber közötti harca részben erről szól: egy szabályozási keretrendszerrel fenntartott céh a gyáripar ellen küzd, amivel azonban nem képes versenyezni, ezért állami segítséget kér. A törvényhozók pedig "pont mint a középkor végén, most is sok országban megpróbálnak ellenállni a fejlődésnek".

Zsiday megjegyzi azt is, hogy nem csak a taxisok ilyenek, hanem sok szakma igyekszik magát állami szabályozással megvédeni. A befektetési szakember úgy véli, a céhek - köztük a taxisok - harca ideiglenesen sikeres lehet, hosszú távon azonban nem.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

reszeloaladar, 2016.07.17 23:45

Az Index összefoglaló cikke, hogy mennyi helyen tilos:
http://index.hu/gazdasag/2016/07/13/vilaghaboru_az_uber_ellen_igy_harcolnak_vilagszerte_a_taxisok/
Vagyis akkor ők mind nemet mondtak a fejlődésre.
A lényeg pedig itt:
http://index.hu/gazdasag/2016/02/13/sharing_economy_kozossegi_gazdasag_munkavallalas_munka_foglalkoztatas/

Biztos hatékony a sharing economy, de pont azt a kor hozza el, amikor majd megint tömegesen leszenk kényszervállalkozók, mert alkalmazottként senki sem akar közterheket fizetni. Csökken az adóbevétel, lesz viszont offshore. Amúgy az egyszemélyes kényszervállalkozó hitelképessége milyen?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2016.07.17 22:19

Zsidaynak igaza van: a kormánynak nem a taxisok monopolhelyzetét kellett volna megvédeni, hanem az innovatív új kezdeményezéseknek teret engedni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2016.07.17 12:39

Nincs Uber? Ok, van Wundercar. Soha többet taxi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html