Jelenleg Magyarországon és a világ számos országában több szakma is valami érthetetlen oknál fogva bennragadt ebben a céhstruktúrában, közülük is kiemelkednek a taxisok. Szabott árakon dolgoznak, sok országban gyakran évtizedek óta nem adnak ki új engedélyeket, tehát a belépést is korlátozzák, lehetetlenné téve a szabad versenyt - írja a saját blogján Zsiday Viktor befektetési szakember, a Citadella Alapkezelő portfóliómenedzsere az Uber és taxisok versenyéről a céhek és a gyáripar évszázadokkal ezelőtti harcával összevetve azt. (Az Uber a héten jelentette be, hogy felfüggeszti a budapesti - magyarországi - szolgáltatását. Erről itt olvashat.)

A szakember utal arra, hogy az ipari forradalom a céhstruktúra felbomlása után kapott lendületet, és a monopol helyzetben lévő céhek lebontása a társadalom nagyobb részének kedvező lenne. Szerinte a taxisok és az Uber közötti harca részben erről szól: egy szabályozási keretrendszerrel fenntartott céh a gyáripar ellen küzd, amivel azonban nem képes versenyezni, ezért állami segítséget kér. A törvényhozók pedig "pont mint a középkor végén, most is sok országban megpróbálnak ellenállni a fejlődésnek".

Zsiday megjegyzi azt is, hogy nem csak a taxisok ilyenek, hanem sok szakma igyekszik magát állami szabályozással megvédeni. A befektetési szakember úgy véli, a céhek - köztük a taxisok - harca ideiglenesen sikeres lehet, hosszú távon azonban nem.