Új autópálya-szakasz épül közel 100 milliárdért

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt. A cégek a két ütemben összesen 29,5 kilométer autópályát építenek magasépítési létesítményekkel, nettó 98 milliárd forintért.
Domokos Erika, 2017. április 24. hétfő, 16:42
Fotó: Napi.hu

Tovább építheti az M4 autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki (román országhatár) közötti szakaszát a tiszakécskei Duna Aszfalt Kft. és Hódút Kft., ezúttal kiegészülve az A-Híd Zrt.-vel, nettó 83,002 milliárd forintért. A cégek a második ütemben egy 26,53 kilométeres, 2x2 sávos szakaszt építenek, irányonként egy egyszerű pihenővel és egy tengelysúlymérő állomással, továbbá a határnál egy ideiglenes határátkelőhelyet közművekkel és épülettel - derül ki a Közbeszerzési Hirdetmény Figyelő (KHF.hu) portál adataiból.

Drágulás

Az építményekkel együtt egy kilométer építése 3,13 milliárd forintba kerül. A nyertes cégek vállalási ára 14,4 milliárd forinttal drágább, mint a tendert kiíró állami NIF Zrt. által előzetesen becsült szerződési érték. A kivitelezést uniós támogatással finanszírozzák.

Ehhez hasonlóan többe került a Berettyóújfalu és Nagykereki közötti szakasz első ütemének, egy 2,95 kilométeres rész építése is, mint előzetesen tervezték. Ennek kivitelezését a Hódút és a Duna Aszfalt nettó 15,209 milliárd forintos árajánlattal nyerte el, míg a szerződés eredetileg becsült értéke 13,05 milliárd forint volt. A cégekkel tavaly októberben szerződtek az első ütemre, 2x2 sávos autópálya építésére, Berettyóújfalunál mérnökségi telep és autópálya rendőrség kivitelezésére.

A Közgép is indult

A második ütem kivitelezőivel a NIF április elején szerződött. A közbeszerzésen négy ajánlat érkezett: a nyerteseken kívül a Colas Hungária Zrt. és a Colas Közlekedésépítési Kft. közös ajánlattevőktől, a gyakori "futottak még" pályázóktól: a lábatlani Dömper Kft., valamint a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. alkotta konzorciumtól, továbbá a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép Zrt. és az olasz Itinera S.p.A. alkotta konzorciumtól.

A Közgép és az Itinera ajánlata 58 milliárd forintról szólt a 444.hu korábbi cikke szerint, ami 30 százalékkal volt olcsóbb, mint az utána következő Duna Aszfalt, Hódút és A-Híd konzorciumé. (Az A-Híd benne volt a félbehagyott Tisza-híd építésében is, akkor még a Közgéppel együtt. Az A-Híd Apáthy Endre és családtagjainak többségi érdekeltségébe tartozik.)

A Közgép után nekik áll a zászló

A Duna Aszfalt tulajdonosa Szíjj László, aki a Napi.hu kiadásában megjelenő A 100 leggazdagabb 2016-os listáján a 26. helyen állt mintegy 27 milliárd forintra becsült vagyonnal. Az útépítő cég 2015-ben 124,5 milliárd forint nettó árbevétel mellett 11,1 milliárdos adózott eredményt ért el. Szíjjnek és a Duna Aszfaltnak több közös vállalkozása van Mészáros Lőrinccel, illetve a Mészáros és Mészáros Kft.-vel (Visonta Projekt Kft., Marlera-Istria Kft., CLH Hűtés- és Klímatechnika Kft., CLH Klímaszervíz Kft.)

A CLH-ban Varga Károly is érdekelt, aki a Hódút Kft. tulajdonosa. Varga 2015 júliusáig Szíjj tulajdonostársa volt a Duna Aszfaltban. Varga vagyonát 26,5 milliárd forintra becsülte A 100 leggazdagabb 2016-os kiadványa.

Képünk illusztráció (forrás: MTI).

HOZZÁSZÓLÁSOK