Új életet leheltek az autógyárak a repülőtérbe

Bővítésen gondolkodik a válság előtti forgalmat újra elért péri repülőtér, így a kisebb, harmincfős gépeken kívül már 150-180 utast szállító Airbus és Boeing repülőgépek fogadására is alkalmassá válna.
Diószegi József, 2011. június 30. csütörtök, 10:15
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A győri Audi Hungaria Motor Kft. utasforgalmára alapozó − a város, a megye és Pér község tulajdonában lévő − Győr-Pér Repülőtér Kft. idén az utasforgalom szempontjából az eddigi legjobb évre számít, amiben szerepe van az autógyár bővítésének, hisz ennek kapcsán sok szakember érkezik repülővel a városba − mondta lapunknak Vadász László, a repteret üzemeltető társaság ügyvezető igazgatója. Így az utasforgalom visszatér a gazdasági válság előtti szintre, amikor − a hetenkénti hat járatnak köszönhetően − évente 13 ezer utas fordult meg a reptéren. A krízis miatt azonban heti négyre csökkent a járatok száma, de ma már újra hat-hét, esetenként nyolc gép közlekedik az Audi németországi központja, Ingolstadt és Pér között.

Ennél is biztatóbb az áruszállítás mennyiségi növekedése, amely folyamatos − 2010-ben például már csaknem 530 ezer kilogrammot fuvaroztak, és csak a forgalom kisebb része kapcsolódik az Audihoz, nagyobb hányadát a magyarországi autóipari beszállítók adják, amelyek az európai autógyárakba szállítják az alkatrészeket. A légikikötőnek az elmúlt években egyre több partnere lett, köztük több budapesti, illetve dunántúli. Ez az ügyvezető szerint annak is köszönhető, hogy egy, a périhez hasonló kisebb forgalmú repülőtér rugalmasabban tudja kiszolgálni a megrendelői igényeket. Ez a megoldás ugyanis még mindig olcsóbb, mint ha raktározni kellene az árut. A múlt évben 866 teherszállító repülőgép fordult meg Péren, s bár esetenként kis tömegű, átlagosan egytonnás áru szállításáról van szó, ezek is rendkívül értékesek a reptér számára. A teheráru-szállításnál idén legalább a tavalyi szintet szeretnék elérni, bár az elmúlt időben volt egy kis megtorpanás, a Japánban történt természeti katasztrófa miatt az európai autógyárak ugyanis visszafogták a termelésüket, ezért a beszállítók közúton is időben "kényelmesen", és a légi szállításhoz képest olcsóbban szállíttatták az alkatrészeket, de három hete ismét pörög az teherszállítás Péren − mondta az ügyvezető.

Mára a repülőtér fejlesztésének második lépcsőjéhez szükséges tervek is elkészültek − mondta Vadász László. Ezek két alternatívát tartalmaznak a repülőtér bővítéséről, melyek alapvetően a futópálya méretében különböznek. Az egyik szerint 1850, a másik szerint 2150 méter hosszú futópálya készülne. Ezek alkalmassá tennék a repülőteret az Airbus és Boeing repülőgépek 150-180 utast szállító változatainak fogadására. A beruházás léptéke a finanszírozástól függ majd, az első esetben a helyi összefogásra építenének, de ha sikerül megfelelő befektetőt találni, akkor megvalósulhatna a nagyobb volumenű fejlesztés is. Érdeklődő pedig folyamatosan van − jegyezte meg Vadász. S bár a jelenlegi légikikötő − amelynek első fejlesztési ciklusa 2003-ban fejeződött be, amikor elkészült az 1450 méter hosszú aszfaltozott futópálya, a hozzá tartozó fényrendszer, valamint az új forgalmi előtér és az ehhez kapcsolódó gurulóút − is nélkülözhetetlen ma már a régió számára, a gazdaság nem működne nélküle, s az Audi gyárbővítésénél is fontos szempont volt ennek léte, egy továbbfejlesztett kikötő még inkább versenyképessé tenné a régiót.

HOZZÁSZÓLÁSOK