Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Ház előtt fekvő előterjesztés az érvénytelen hitelszerződéses kikötések miatt a fogyasztók javára mutatkozó túlfizetések elszámolásáról rendelkezik - magyarázta a tárcavezető. A javaslat fontos céljának nevezte, hogy lezáruljon az az időszak, amely alatt a magyar bankszektorban széles körben történhettek tisztességtelen eljárások a fogyasztókkal szemben. Az elszámolási törvényjavaslat az elszámolásnak csak az általános polgári jogi szabályait határozza meg, a részletszabályok kidolgozására az MNB kap felhatalmazást. A rendeleti szintű szabályozás előnyének tartja, hogy az bármilyen új esetcsoport felmerülése esetén rugalmasabb reagálást tesz lehetővé, mint egy törvénymódosítás.

Elsőként - 2015. január 15-29. között - azok a devizahiteles fogyasztók kapják meg elszámolásukat, akiknek bankja nem indított pert. A pereskedő pénzintézeteknek a devizahiteles adósaikkal a következő hónapban, február 14-28. között - de legkésőbb a per jogerős befejezését követő 60. napon - kell elszámolniuk. A forinthiteleseknek április 16-30., illetve - banki per esetén - augusztus 15-29. - de legkésőbb a per befejezését követő 60. napon - kell megküldeni az elszámolást. A végtörlesztőkkel pedig november 30-ig kell elkészíteni az elszámolást. Tehát "a 2015-ös év a banki elszámolásokról fog szólni" a törvény alapján - összegezte Trócsányi. Arról is beszámolt, hogy a javaslat célja elősegíteni az átlátható árazásra való mielőbbi áttérést. Ennek érdekében legkésőbb 2016. április 30-ig kamatmoratóriumot írnak elő, amelynek értelmében a bankok nem jogosultak egyoldalú kamat-, költség- vagy díjemelésre.

A bankok minden megtesznek annak érdekében, hogy késlekedjen az elszámoltatás, és ha lehet, az ne legyen teljes körű, ezért élni fognak mind az Alkotmánybírósághoz, mind az európai bírói fórumokhoz fordulás lehetőségével - véli Rogán Antal fideszes frakcióvezető, aki szerint az alkotmányellenességre való hivatkozás nem állja meg a helyét. Hangsúlyozta: 1 millió 300 ezer magyar családdal szemben kell elszámolniuk a pénzintézeteknek, köztük lakás-, fogyasztási és szabad felhasználású hitelesekkel, akár deviza- akár forinthitelekről van szó.

Arra válaszul, hogy az érintettek miért nem készpénzben kapják meg túlfizetéseiket, az miért a hiteltőkéjüket csökkenti, azt mondta: ha a szerződéseken kívül rendeznék az elszámolást, az ellentétes lenne a polgári törvénykönyvvel, de a hiteleseknek is így előnyösebb, hiszen így csökken a tartozásuk. Rogán szerint a kamatemelési moratórium által lesz idő az átlátható szabályok kidolgozására.

Az MSZP támogatja az előterjesztést, mert az egy olyan problémát orvosol, amely a családok életét nehezíti - mondta Burány Sándor, a párt vezérszónoka. Üdvözölte, hogy az előterjesztés megszünteti azokat a lehetőségeket a bankok számára, amelyekkel nehezíthetnék ügyfeleik helyzetét, rámutatott ugyanakkor arra: abban lakossági hitelekről van szó, és kilátásba helyezte, hogy a bankok a veszteségeiket a vállalkozókra terhelik majd. Bírálta a kamatemelési moratórium mikéntjét is: szerinte a kamatokat nem befagyasztani kellene, hanem az MNB hivatalos kamatpolitikájához igazítani, mert ha akár fél év múlva a jegybank a forint védelmében kamatemelésre kényszerül, indokolatlan azt mondani, hogy más bankok nem emelhetik rátáikat. Pártja ezért módosítást kezdeményez az előterjesztésen.

Szólt arról is, hogy a hitelesek veszteségeit egy jelentős részben az árfolyamkockázat okozta, "márpedig az árfolyam nem független a kormány gazdaságpolitikájától" - mutatott rá, szerinte ezen a területen "elszabadult a pokol". Burány egyoldalúnak nevezte a probléma kisebbik részének orvoslását, miközben a kormány semmit nem kezd a gyenge forinttal.

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) szerint bohózatba illő, hogy egy 2010-ben eszkalálódott probléma részleges megoldásáról most tárgyal a parlament. Támogatják a javaslatot, mert a rendteremtés irányába megy, de a cél az lenne, hogy minden egyes forintot visszaszerezzenek. Szorgalmazta a hitelek felvételkori árfolyamon való forintosítását. Nem értett egyet azzal, hogy a túlfizetést előtörlesztésként kezelik, mondván: a polgár dönthesse el, hogy saját pénzével mihez kezd. A bankok kézlenyomatát látja azon a rendelkezésen, hogy a javaslat 12 ezer folyamatban lévő pert függeszt fel.