Biztosan mindenki emlékszik még Lázár János trafiktörvényére, amikor az egyik hódmezővásárhelyi ismerőse, Sánta János írt egy törvényt, lényegében saját magára, aztán szétnyerték magukat trafikokkal a pályázaton, majd két és félszeresére növelte a kormány a hatósági áras hasznukat, aztán a gyerekek érdekében bezáratták a túl jól menő trafikokat úgy, hogy iskolák mellett azért mégiscsak lehessen cigit árulni, aztán az nemzetgazdasági tárca adóstratégái hirtelen kitaláltak egy olyan egyszerű dohányipari különadót, ami csak a versenytársakat bünteti - írja az Index.

Mindennek azonban nincs vége, a fent körülírt érdekcsoport, a hódmezővásárhelyi Tabán Trafik Zrt. és a sátoraljaújhelyi székhelyű Continental Dohányipari Zrt. cégcsoportja még nem volt ott a dohánypiac minden szegletében - ezidáig. A cigaretta és más dohánytermékek nagykereskedelme ugyanis még nagyon szűken véve is összesen 5-6 milliárdot hozó iparág, amit jellemzően a gyártók megcsináltak maguknak. Azaz elvitték a cigarettát a raktárukból a trafikosokhoz, és ez a szolgáltatás beleszámított a cigi árába.

Ráadásul 5-6 milliárdnál is nagyobb lehet a szerencsés győztes haszna, mivel azt szabták meg, hogy a trafikoknak 15 napon belül kell fizetniük a megrendelt termékeket, a gyártók felé viszont csak 60 nap múlva kell fizetnie a dohány ellenértékét az új nagykereskedő trafikellátónak. Ez egy nagyjából 400 milliárdos forgalmú piacon azt jelenti, hogy rengeteg pénz fog parkolni folyamatosan a trafikellátónál, aminek - befektetve a közvetlen profiton túl - további jelentős összeg ütheti a markát. Ezért szórnak a becslések évi 5-15 milliárd forint között az új trafikellátó lehetséges hasznáról - írja az Index.

Láthatatlan pályázat

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter néhány hete jelentette be, hogy a magyar kormány egy ajánlatot kapott a trafikok dohányellátására, és azt ki is hirdették győztesnek: Sánta János Tabán Trafikját és a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t. A cégek rendkívül alacsony koncessziós díjat ígértek az államnak: idén tízmilliót fognak befizetni, utána évekig százmilliót, majd 2021-től szintén jelképes 600 milliót, miközben a nagykereskedelem teljes profitja az ölükbe hull.

A versenytárs cégek azonban nem tudtak a pályázatról, illetve az ajánlatétel lehetőségéről. A cégek ugyanis piaci ajánlatot tettek volna, s feltehetően nyertek is volna. Az Imperial Tobacco, a JTI és a Philip Morris összefogva a napokban - a titkolt pályázat után - ellenajánlatot adott be a kormánynak: a nyertes duó 10, 100 vagy 600 milliós koncessziós díja helyett hatmilliárdot kínálnak évente az államnak.

Hogy miért pont a BAT lett a Tabán Trafikkal együtt az évi 5-15 milliárdos jövedelem tulajdonosa, arra talán jel lehet, hogy Lánczi Tamás, a kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia, a Századvég vezető elemzője március elején a BAT dohánycég felügyelőbizottsági tagja lett - jegyzi meg a cikkíró.

Orbán Viktor a múlt hét végén "nemzetstratégiai fontosságúvá" nyilvánította a BAT-Tabán Trafik közös trafikellátójának indulását, így már nem kell a Gazdasági Versenyhivatal beleegyezését kérni a fúzióhoz, és nem gond az se, ha ez versenytorzító.

A törvényben mentesítették a trafikellátót az iparűzési adó alól is.

A Válasz.hu tegnap számolt be arról, hogy Sánta János, a Continental-csoport elnöke 49 százalékos részesedéssel beszállt  a kormányközeli Napi Gazdaság Kiadó Kft.-be.