Újabb BKV-s balhé van kialakulóban

Nem teljesen átgondolt a BKV autóbusz-szolgáltatásának kiszervezése − mondta lapunknak Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének alelnöke annak kapcsán, hogy végéhez közeledik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) legújabb autóbuszszolgáltatás-vásárlásra vonatkozó pályázata.
Diószegi József, 2012. augusztus 13. hétfő, 06:36
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Ez egyben egy újabb állomása az ágazat kiszervezésének. Ezúttal tíz évre − a Népszabadság információi szerint − évi csaknem tízmilliárd forint értékű szolgáltatásra kért ajánlatot a BKK, a 150 autóbusz "beszerzésére" vonatkozó pályázaton részt vevők péntekig adhatják be ajánlatukat. Az előminősítésen a VT Transman, a Color Tours Kft. és az Orangeways City Kft. szerzett jogosultságot a továbbjutásra, a BKK tehát most tőlük vár ajánlatot − erősítette meg a Napi Gazdaságnak a közlekedési központ.

A BKV, illetve a BKK már korábban is kötött megállapodást alvállalkozókkal, de az általuk üzemeltetett járatok, illetve az ezeken használt autóbuszok száma ma még elenyésző a BKV 1200 járműparkjához képest − amely idővel zsugorodik, helyt adva az alvállalkozóknak.

Nemes szerint a kiszervezéssel a BKV nem kap esélyt arra, hogy elismerjék a dolgozók korábbi munkáját, ráadásul a cég azért került a jelenlegi eladósodott helyzetébe, mert a szolgáltatást megrendelő önkormányzat nem állta teljes egészében ennek ellenértékét, így a közlekedési társaság jelentős adósságot halmozott fel. Ebben a helyzetben (forrás hiányában) a BKV nem tud új járműveket vásárolni, ami komoly hátrányt jelent számára a magánzókkal szemben. Persze kérdés az is, hogy mitől lenne gazdaságosabb a szolgáltatás egy keményen profitorientált magánvállalkozásnak − tette hozzá Nemes, aki azt is megjegyezte, hogy az alvállalkozók költségét is a BKK állja majd.

Az érdekvédők által támogatott megoldás az lehetne, ha konszolidálnák a BKV-t (aminek semmi jele), és továbbra is a cég nyújtaná ezeket a szolgáltatásokat. Ha pedig mégis folytatódik a kiszervezés, akkor a stockholmi példa alapján célszerű lenne a pályázatban pluszpontot adni annak a pályázónak, amelyik vállalja, hogy érvényben tartja a kollektív szerződést annak érdekében, hogy a dolgozók ne kerüljenek a jelenleginél rosszabb helyzetbe − mondta Nemes. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a majdani nyertes honnan kívánja beszerezni a munkaválllaókat, egyes hírek szerint már az egyik − reménybeli nyertes − cég megkezdte a dolgozók toborzását, de Nemes szerint ez nem könnyű feladat, hiszen jelentős számú jól képzett munkaerőre lesz szükség. Elképzelhető, hogy a BKV eddigi munkavállalóit veszik majd át.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2012.08.13 17:05

@Arabic: Próbálják üzemképesen tartani a járműveket és a pályát... meg egyben a tolvajok ellenében.
Különben nem hallottam azt, hogy jelenleg is létszámcsökkentés volna a BKV-nál.

S igen: mennyi a fidesznyik ejtőernyős?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Csont, 2012.08.13 16:25

@Arabic: Alanyi jogon urambátyám.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Arabic, 2012.08.13 16:12

@rigolya: na jó, de a bérek alapján nem áll rosszul a magyar árszinvonal. talán a vízfejet kéne megszüntetni. 12.000 fő dolgozik a BKV-nál, 1200 buszról, kb 1500 buszvezetőről beszélünk.
Megsaccolom a 700 villamosost, a 250 trolisat, 350 földalattit. mindennel együtt legyenek jól felkerekítve 3500-an. szerelőkkel és karbantartókkal legyen 4500. mit csinál a másik 7000??????????????????????
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2012.08.13 15:18

@obsi: Mondjuk arányaiban annyival több, amennyivel nagyobb a BKV, mint a DKV vagy MVK?
Londonban sokat bicikliznek, mert a heti tömegközlekedés 25-35 fontig is elmegy. Röpke 8.500-12.000 Ft/hét.

Különben miért is van még mindig ingyenesség 65 év felett?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

obsi, 2012.08.13 13:38

@rigolya:

Miért mennyi lenne a "kellően finanszírozott" bkv bérlet és vonaljegy?...
Tavaly vagy tavaly előtt valamelyik idióta mszp-s a majálison azzal ordibált, hogy ők ingyenessé teszik! HaHaHa!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html