A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Ez egyben egy újabb állomása az ágazat kiszervezésének. Ezúttal tíz évre − a Népszabadság információi szerint − évi csaknem tízmilliárd forint értékű szolgáltatásra kért ajánlatot a BKK, a 150 autóbusz "beszerzésére" vonatkozó pályázaton részt vevők péntekig adhatják be ajánlatukat. Az előminősítésen a VT Transman, a Color Tours Kft. és az Orangeways City Kft. szerzett jogosultságot a továbbjutásra, a BKK tehát most tőlük vár ajánlatot − erősítette meg a Napi Gazdaságnak a közlekedési központ.

A BKV, illetve a BKK már korábban is kötött megállapodást alvállalkozókkal, de az általuk üzemeltetett járatok, illetve az ezeken használt autóbuszok száma ma még elenyésző a BKV 1200 járműparkjához képest − amely idővel zsugorodik, helyt adva az alvállalkozóknak.

Nemes szerint a kiszervezéssel a BKV nem kap esélyt arra, hogy elismerjék a dolgozók korábbi munkáját, ráadásul a cég azért került a jelenlegi eladósodott helyzetébe, mert a szolgáltatást megrendelő önkormányzat nem állta teljes egészében ennek ellenértékét, így a közlekedési társaság jelentős adósságot halmozott fel. Ebben a helyzetben (forrás hiányában) a BKV nem tud új járműveket vásárolni, ami komoly hátrányt jelent számára a magánzókkal szemben. Persze kérdés az is, hogy mitől lenne gazdaságosabb a szolgáltatás egy keményen profitorientált magánvállalkozásnak − tette hozzá Nemes, aki azt is megjegyezte, hogy az alvállalkozók költségét is a BKK állja majd.

Az érdekvédők által támogatott megoldás az lehetne, ha konszolidálnák a BKV-t (aminek semmi jele), és továbbra is a cég nyújtaná ezeket a szolgáltatásokat. Ha pedig mégis folytatódik a kiszervezés, akkor a stockholmi példa alapján célszerű lenne a pályázatban pluszpontot adni annak a pályázónak, amelyik vállalja, hogy érvényben tartja a kollektív szerződést annak érdekében, hogy a dolgozók ne kerüljenek a jelenleginél rosszabb helyzetbe − mondta Nemes. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a majdani nyertes honnan kívánja beszerezni a munkaválllaókat, egyes hírek szerint már az egyik − reménybeli nyertes − cég megkezdte a dolgozók toborzását, de Nemes szerint ez nem könnyű feladat, hiszen jelentős számú jól képzett munkaerőre lesz szükség. Elképzelhető, hogy a BKV eddigi munkavállalóit veszik majd át.