Újabb magyar trükk - beveszi-e az EU?

Formálisan teljesítette a magyar kormány Brüsszel elvárásait az útépítésekhez használt aszfalt szállításával kapcsolatban, ám úgy tűnik, hogy az EU központjában számolni is szoktak, ezért észrevették, hogy valójában minden maradt a régiben.
Napi.hu, 2016. szeptember 19. hétfő, 09:49
Fotó: Napi.hu

A korábbi pályázatokkal szemben ma már nem írják elő az útépítési tendereken, hogy a kivitelező rendelkezzen a munka közelében fix telepítésű aszfaltkeverő teleppel - idézi a Miniszterelnökség tájékoztatóját a Világgazdaság. Brüsszel 500 milliárd forintnyi támogatást függesztett fel amiatt, hogy ezt korábban előírták, amivel korlátozták azoknak a cégeknek a körét, amelyek versenybe szállhattak a megbízásért.

Az ajánlattevő immáron mobil - azaz csak az építkezés idejére felépített - telephellyel is teljesítheti azt az elvárást, hogy az útépítéshez kellően közel legyen aszfalt-előállító helye. Csak azt kell megadnia, hogy pontosan honnan fogja beszerezni a nyersanyagot ahhoz, hogy teljesítse az árral és a környezetvédelemmel kapcsolatos ígéreteit.

A kérdés az, hogy a változtatás ellenére Brüsszel miért nem oldotta fel a támogatás felfüggesztéséről szóló döntését?

Ahhoz, hogy teljesítse a minimális környezetterheléssel kapcsolatos vállalását, a jelentkezőnek pontosan tudnia kell, hogy honnan, azaz hány kilométerről fogja az építkezéshez szállítani az aszfaltot. Ehhez vagy fix teleppel kell rendelkeznie, vagy legkésőbb a szerződéskötés idejére fel kell építenie az adott helyen egy mobilkeverőt. Ezzel eddig nem is lehet gond.

Itt jön azonban a trükk: az ajánlattétel és a szerződéskötés időpontja között nincs annyi idő, amennyire szükség lenne ahhoz, hogy az ajánlattevő megkapja az engedélyt egy mobil aszfaltkeverő telep létesítésére. Brüsszelben kíváncsiak arra, hogy Budapesten mint mond erről a matek, míg Budapesten az új pályázati rend betűjére hivatkozva a támogatások tiltásának megszüntetését várják.

HOZZÁSZÓLÁSOK