Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A várakozásoknak megfelelően jövőre a vasúti közlekedésben várható a legjelentősebb karcsúsítás - derül ki a nyilvánosságra került menetrendi koncepcióból. A legfontosabb stratégia, hogy az országos és regionális menetrend különváljék jövőre. Az országos hálózatban ennek alapján jelentősebb változás nem várható, azt továbbra is központilag rendeli meg a közlekedési tárca.

Ami azonban a regionális közlekedést illeti, számítani kell arra, hogy több helyen buszjáratok váltják fel a vonatot. A koncepció kimondja: a vasútnak a minőségi távolsági és elővárosi közlekedésben van kiemelt elsőbbségi szerepe. Ezt leszámítva azonban az a cél, hogy adott vonalon olyan személyszállítás működjön, ami hatékonyabb - márpedig ez a vasútról nem mondható el.

A kisebb vonalakon ezért úgynevezett peremidős közlekedést vezetnének be, vagyis adott időszakban közlekedne csak a vonat, más időszakokban a busz venné át a szerepét - vagyis a cél nem az, hogy ne közlekedjen semmi. Ennek normális működtetéséhez azonban az is kellene, hogy a kétféle jármű bérleteit, jegyeit kölcsönösen elfogadják a szolgáltatók. Várhatóan több állomás is megszűnik, pontosabban megállóvá alakul, épület és kiszolgáló személyzet nélkül. A megállók kialakítását, megtartását ötvenfős forgalom alatt célszerű megfontolni.

Ami a menetrendet illeti, ki kell szűrni a zavarérzékeny elemeket a rendszerből, alapvetően az ütemes menetrendre kell törekedni. Ez alól csak a helyi viszonylatokban lehetne fő szabályként eltérni, ott, ahol a speciális igények más rendszert kívánnak. Annak érdekében, hogy a busz- és a vasúti közlekedés összehangolása hatékony legyen, az egyes menetrendeket teljesen együtt kellene kezelni, így a kifüggesztett menetrendekben mindkét alternatívát fel kellene tüntetni.