Újra bajba kerülhet a MÁV

További komoly hatékonyságjavító intézkedésekre lenne szükség a MÁV-nál, hogy ne induljon újra az adósságspirál.
Diószegi József, 2011. április 26. kedd, 08:30

A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Évi tizenötmilliárd forint − nagyjából ennyi hozadéka lehet annak, hogy az állam 300 milliárd forinttal konszolidálja a MÁV adósságait. A fenti összeget a kamatköltségeken takaríthatja meg a vasúttársaság, ráadásul csoportszinten a vállalat mentesül majd évi 45 milliárd forint hitellejárati kötelezettségétől, ami segíti a cash-flow-menedzsmentjét. Ez azonban nem elegendő intézkedés − hangsúlyozta a vasúttársaság.

A szükséges hatékonyságjavító intézkedések egy része belső erőforrásokkal és döntésekkel kezelhető − ám erre vonatkozóan a program részleteinek  kidolgozása még folyamatban van. Sokat azonban nem szabad várni ezektől az intézkedésektől, a jelenlegi költségszerkezet  mellett ugyanis a kiadások mintegy 85-90 százaléka determinált, vagyis a  menedzsment által nem befolyásolható költség.

Ennek ellenére az adósságkonszolidációért cserébe a kormány jelentősen csökkenteni tervezi a MÁV finanszírozását: jövőre 45, 2013−2014-ben pedig 60-60 milliárd forinttal mérséklődik a vasúttársaság állami támogatása. A megtakarítási szándék érthető, ám strukturális átalakítás nélkül a költségek számottevően nem mérsékelhetők. Komoly változtatások nélkül az adósság ismét újratermelődik. Az elmúlt évek gyakorlata szerint az állam korábban többször a MÁV hóna alá nyúlt, s a társaság ezt követően újratermelte az adósságát. Legutóbb 2002-ben  szanálta a céget, mára pedig 300 milliárdra duzzadt a mínusz − azzal együtt, hogy 2007-ben 116 milliárd forint tőkejuttatást kapott a társaság a 68,8 milliárd forint extra költségtérítés mellé.

A költségtérítési igény  további csökkentése a technológiai színvonal jelentős emelésével  képzelhető el, ami eszközoldali beruházásokat tesz szükségessé − tudatta a vasúttársaság. Vagyis akkor teljesíthető a kormányzati szándék következmények nélkül, ha a vasúttársaságnak valóban csökkennek a költségei, mert korszerűbbé válik s mert vonzó közlekedési alternatívát mutat. Ehhez nemcsak a gördülő állomány, hanem a pálya és a kiszolgáló egységek megújítására is szükség van − utóbbi két elemet az állam képes biztosítani, az előbbiről azonban a társaságnak kell gondoskodnia. Szakértők szerint ez viszont újabb hitelek  felvételére kényszerítheti a vasúttársaságot, így nem tudni,  hogyan keveredhet ki az adósságcsapdából.

A MÁV Zrt. konszolidált eredménye (milliárd forint)
20082009
Értékesítés árbevétele176,8121,5
Üzemi eredmény35,2-12,4
Részesedés értékesítése72,61
Pénzügyi eredmény58,5-14,3
Mérleg szerinti eredmény16-27,9
Hosszú lejáratú kötelezettség658,7660
Rövid lejáratú kötelezettség68,682,4
Összes kötelezettség726,9742,6
Tárgyi eszközök739,7753,9

 

HOZZÁSZÓLÁSOK