Közleményük szerint eddig három alkalommal hívták fel a MÁV-Start figyelmét a megtelt Intercityk súlyos problémájára: a szeptember 1-jei iskolakezdés alkalmával, az október 23-ai hosszú hétvégén, illetve a november 1-jei hosszú hétvégén. Azt írják, minden alkalommal hangsúlyozták, hogy megoldást csak a forgalomból kivont kocsik üzembe helyezése, új járművek vásárlása, illetve a csúcsidőszakon kívüli vonatok jegyárainak további csökkentése adhat.

A szervezet szerint a probléma gyökere az IC+ kocsik építése. 2016-ra 50 ilyen vasúti kocsinak kellett volna elkészülnie, ebből azonban ma mindössze 4 darab szállít utasokat. A projekt nem halad, és mivel "a MÁV-Start valamennyi erőforrása ezen dolgozik", nem marad elég kapacitás a meglévő járművek karbantartására, így egyre kevesebb az üzemképes kocsi. Emiatt fordul elő egyre gyakrabban, hogy nincs elég férőhely a vonatokon, és nem férnek fel rájuk az utasok.

Az egyesület pontokba foglalta megoldási javaslatait:

  • Az IC+ projektet azonnal le kell állítani, és meg kell kezdeni a több mint 40 forgalomból kivont, légkondicionált kocsi üzembe helyezését.
  • Sürgősen be kell vonni további cégeket a forgalomból kivont járművek karbantartására és vizsgáztatására, illetve a meglévő kocsik felújítására, ugyanis ehhez a mostani kapacitás elégtelen. A jelenlegi tempó mellett 2030-ra sem végeznek a kocsik felújításával.
  • Új gyártású, illetve használt kocsikat kell vásárolni, ugyanis az átlagéletkor szinten tartásához évente kb. 75 darab új kocsit kellene beszerezni. A MÁV-Start legutóbb 2015-ben vásárolt kocsikat, használtan, ez pedig arra sem volt elegendő, hogy megállítsa a járműpark öregedését.
  • Míg nem áll forgalomba elegendő mennyiségű 160 km/órára alkalmas kocsi, addig a soproni és szombathelyi vonatok kapacitását 140 km/órás sebességre alkalmas kocsikkal kell bővíteni. Ezzel az intézkedéssel mindenki felférne a vonatokra, és a menetidő sem növekedne.
  • A csúcsidő utasforgalmának csökkentése érdekében 20 százaléknál is magasabb, dinamikusan változó kedvezményeket kell nyújtani azon vonatokon, melyeken bőséggel akad szabad hely. Erre a MÁV-Start tavaly bevezetett új jegyértékesítési rendszere, a JÉ maradéktalanul alkalmas. Az olcsóbb jegyárak nemcsak a zsúfoltságot csökkentenék, hanem rengeteg autóval utazót is ösztönöznének a vasút használatára.