Suchman Tamás Sávolyon, a beruházás helyszínén tartott sajtótájékoztatóján elmondta, hogy péntek délután, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) egyetértésével több sajtóportálon, a személyes adatok takarása mellett nyilvánosságra hozzák a beruházásról készült szakértői tanulmányt.

Az anyaghoz a szakértők kommentárokat fognak fűzni, mivel az tíz hónapja készült, és azóta számtalan ponton szigorodtak a feltételek. A beruházásában érintett Magyar Turizmus Zrt. és a bank is európai szinten elismert jogi irodákat és törvényességi szakértőket kért fel a folyamat ellenőrzésére - tette hozzá.

Az MFB-nél nem tudnak arról, hogy pénteken felkerül a bank honlapjára a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. projekt dokumentációjának részét képező tanulmány - mondta az MFB kommunikációs igazgatója pénteken az MTI-nek.

Őry-Kovács Katalin hozzátette: az MFB tartja magát korábbi álláspontjához, azaz feltétel nélkül hozzájárul ahhoz, hogy a tanulmányt bármelyik fél, akár a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft., akár a KPMG Tanácsadó Kft. nyilvánosságra hozza.

Amennyiben a téli leállás után nem indul be újra a pálya építése jövő hét szerdától, akkor nem garantálható, hogy elkészül a próbafutamra és az idei nemzetközi futamot meg lehet rajta tartani - hangsúlyozta Suchman Tamás. Mint mondta, kormány már tavaly novemberben döntött arról - részben kormányzati szakértői vizsgálatokra, részben az MFB által felkért szakértői cég jelentésére alapozva -, hogy állami garanciát biztosít a sávolyi MotoGP pálya megépítéséhez.

Jelenleg még folyik az okiratszerkesztés, és annak hivatalos fordítása, amit követően napokon belül aláírhatják a többoldalú hitelszerződést az érintett felek: a befektetők, a magyar állam, az MFB, a Magyar Turizmus Zrt., és a Dorna (a versenyeztetés jogának tulajdonosa). Mivel az eredeti 5 év helyett 10 évre módosult a pálya versenyeztetési joga, majdnem az összes szerződést át kellett írni - mutatott rá a késlekedés egyik okára.

A politikus az elmúlt napokban a beruházást ért támadásokra reagálva kifejtette: természetes, hogy minden nagy és különlegesnek mondható fejlesztésnek akadnak támogatói és bírálói.

A sávolyi projektet ért kritikákkal kapcsolatban elismerte, hogy azt a kormányzatban nem minden szakember és nem mindegyik tárca támogatta, továbbá, hogy eredetileg arról szólt, hogy a befektető saját erőből és hitelből valósítja meg a beruházását. Közbejött azonban a gazdasági válság, amely módosította a terveket, de nem vette el a befektető kedvét.

A befektető vállalta, hogy 5 milliárd forintnyi saját erő befektetése és 14-15 milliárd forintnyi hitel segítségével megvalósítja a terveket. A beruházás banki hitelének megszerzéséhez kellett az állami garancia, a hitel 80 százalékának erejéig, ami az önerőből is épülő beruházásra tett jelzálogbejegyzéssel jelent fedezetet a bank számára.

Suchman Tamás beszélt arról is, hogy támadók között vannak, akik konkurenciát látnak a sávolyi projektben, egyebek közt a Hungaroring sorsáért aggódók. Közölte, a főversenyek nem kicserélhetők, de nyilvánvaló hogy többféle versenyt és programot kell majd rendezni az új pályán azért, hogy a befektetés minél előbb megtérüljön.

Sajnálatosnak nevezte, hogy az utóbbi időben "nem egészen korrekt" médiahadjárat is indult a projekt ellen, elsősorban az Index.hu részéről, és akad olyan párt és civil szervezet, amely valós tájékozódás nélkül fordult a fejlesztés ellen.

Közölte, mivel a beruházás előkészítése törvényes, jogszerű és szakszerű, az érintetteknek tiszta lelkiismerettel kell elviselniük a támadásokat. Hangsúlyozta, hogy a járulékos programokkal a befektetés megtérül, hiszen az eddigi tapasztalatok szerint egy feljövőben lévő, egyre nagyobb érdeklődésre számot tartó sportágról van szó, ahol egy-egy nemzetközi versenyt több mint 200 televízió közvetít, és amit 300-340 millió néző figyelme kísér. Hatalmas marketinget jelenthet ez nem csak a térségnek, hanem az egész országnak - tette hozzá.

Bobek József, Sávoly polgármestere szerint az elmúlt napokban a beruházást ért támadások miatt úgy érezték a helyiek, hogy minden elveszett, de most kiderült, hogy a hitelszerződés előkészítése zajlik.

"Nagy szikla gördült le a szívemről, gondolom hallották" - mondta a polgármester. "Mi nem akarunk még egy Bős-Nagymarost, vagy egy Megyeri hidat, mi fedhetetlen, tiszta beruházást akarunk, amire büszkék lehetünk" - hangsúlyozta, kifejtve azt is, hogy a "pesti fiúk huncutságának" tartja a vidéki beruházások, köztük a sávolyi támadását.

Közölte, a Balatonring megvalósítása jó példa lehet arra, hogy vidéken is van esély nagy fejlesztésekre. Beszámolója szerint a sávolyi MotoGP pálya megépítéséért indított aláírásgyűjtési akciójához már több mint 170 önkormányzat jelezte csatlakozási szándékát.