Utolsó pillanatban mentették a metróberuházást

A közelmúltban rövid időre bizonytalanná vált a 4-es metró építésének folytatása, sőt a finanszírozása is veszélybe került, mert úgy nézett ki, hogy "hiányozni fog" a lebonyolító mérnök.
Diószegi József, 2013. február 20. szerda, 17:28
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Az Alstom Transport megszerezte a 4-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Így a cég megkezdheti a szériavonatok folyamatos szállítását Budapestre. A közelmúltban rövid időre bizonytalanná vált a 4-es metró építésének folytatása, sőt a finanszírozása is veszélybe került, mert úgy nézett ki, hogy "hiányozni fog" a lebonyolító mérnök. Ennek előzménye, hogy a BKV Zrt. és az Eurometro Kft. 2006 júniusában szerződést kötött a 4-es metró beruházás FIDIC-mérnöki (Tanácsadó Mérnökök Nemzetközi Szövetsége) feladatainak ellátására, és miután úgy tervezték, hogy a metrót 2010-ben átadják, a szerződés is eddig szólt. A metróprojekt elhúzódott, a mérnök feladatai bővültek. Módosítani kellett a szerződést, az új határidő pedig 2012. június 30. Ezzel párhuzamosan megkezdődött egy közbeszerzési eljárás, a BKV az új mérnököt nyílt közbeszerzési eljárás keretében kívánta kiválasztani.

Abban a közbeszerzési eljárásban azonban csak egy pályázó nyújtott be ajánlatot, a vállalási ár azonban meghaladta az ajánlatkérő rendelkezésére álló forrást, így az eljárás eredménytelenül zárult. Ezért ismét mérnök nélkül maradt volna a projekt, ám újra meghosszabbították fél évvel az Eurometróval kötött szerződést. Ezt követően a BKV újabb nyílt közbeszerzési eljárást írt ki, amelyre már hárman jelentkeztek. Az ajánlatokat és a közbeszerzési eljárást egyaránt eredményesnek nyilvánították, így meg is köthették volna a szerződést a mérnökkel, ám az egyik ajánlattevő két jogorvoslati kérelmet is benyújtott, ami a közbeszerzési eljárás lezárását és az új szerződés megkötését nem tette lehetővé − 2012. december 31-éig. Mérnök nélkül azonban a 4-es metró beruházása nem folytatható, tehát megoldást kellett találni.

A cég az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságához fordult azzal a kéréssel, hogy a testület mentesítse a mérnök kiválasztását a közbeszerzési törvény hatálya alól − tájékoztatta lapunkat a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság. Végül a BKV Zrt. 2012 decemberében árajánlatot kért a BKK Közút Zrt.-től a mérnöki feladatok ellátására 2015. december 31-ig. A szerződés időtartama 2013. január 31-éig szólt, a szerződés azonban lehetővé tette, hogy azt a felek közös megegyezéssel 2015. december 31-éig meghosszabbítsák. Ezt a BKV Zrt. igazgatóságának felhatalmazása alapján 2013. február 1-jétől meg is tették, ezáltal a mérnöki tevékenység folyamatossága biztosítottá vált, az így létrejött szerződés pedig már elszámolható lehet az európai uniós támogatás terhére.

HOZZÁSZÓLÁSOK