Vallott a Lidl, az Aldi és a Penny - így áll a diszkontháború Magyarországon

Tavaly úgy növelte bolthálózatát, forgalmát és elképesztő tempóval a nyereségét a Lidl a magyar piacon, hogy közben az átlagos létszám csökkent. Javítani tudott a számain a Penny Market és az Aldi is, de ezeknél a láncoknál bővült a foglalkoztatottak száma.
Ádám Viktor, 2015. június 2. kedd, 12:38
Fotó: Napi.hu

Látványos eredménynövekedésről számolt be az idén februárban végződött üzleti évéről a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.: az adózás utáni 8,2 milliárd forint profit több mint három és félszerese a 2013-2014-es üzleti évben elértnek. (Amint arról beszámoltunk, a nagy fordulat már tavaly megtörtént, akkor váltott negatívból pozitívba az eredmény.) A növekedésben a főszerepet a forgalom megugrása játszotta: a nettó árbevétel közel 34 milliárd forinttal 261,5 milliárdra hízott. Mivel kereskedelmi cégről van szó, az eladások növekedésével együtt az anyagjellegű ráfordítások is tempósan emelkedtek, 29 milliárd forinttal 225 milliárd közelébe.

Miközben a bolthálózat 163 tagúra nőtt, az átlagos statisztikai létszám a kiegészítő mellékletekben szereplő adatok alapján csökkent, 3,8 ezer fő közeléből 3,6 ezerre. (Arra a kérdésünkre, hogy ez mivel magyarázható, a Lidl csak annyit közölt, hogy a mérlegben található számok éves átlagos statisztikai létszámot mutatnak, melyek a trendek figyelembe vételével nem nagyon hasonlíthatóak össze.) A személyi jellegű ráfordítások - azaz a bérköltség, a bérjárulékok és az személyi jellegű egyéb kifizetések összege - ugyanakkor jelentősen nőttek, több mint 13 százalékkal 16,3 milliárd forintra. A nyereség növekedésében a forgalom bővülése mellett közrejátszott az is, hogy a pénzügyi műveletek az egy évvel korábbi közel 4,5 milliárdos mínusz után 1,4 milliárd forint pluszt hoztak. A cég társasági adó címén 555 millió forintot fizetett be a költségvetésbe, az egy évvel korábbi 7,5-szeresét.


Fotó: Katona Vanda

A Lidlhez viszonyítva nem sokkal kisebb gárdával és nagyobb, 193 tagú bolthálózattal ért el gyengébb, ráadásul a 2013-ast is alulmúló eredményt a Penny Market Kft. A német Rewe-csoporthoz tartozó társaság az egy évvel korábbi közel 2 milliárd forint után bő 1,5 milliárd forint adózott eredményt ért el. A forgalom ugyanakkor a tavalyelőttihez hasonló tempóban nőtt, 168 milliárd forint fölé, amivel szemben természetesen az anyagjellegű ráfordítások is emelkedtek, 151 milliárd forint fölé.

Harddiszkontok a magyar piascon, 2014
LáncNettó árbev. (Mrd Ft)Vált. (év/év, %)Adózott eredm. (Mrd Ft)Vált. (év/év, %)
Lidl Magyarország Bt.261,514,88,2269,5
Penny-Market Kft.168,35,11,5-22,6
Aldi Magyarország Élelmiszer Bt91,013,5-4,8-2,9
Forrás: Napi.hu, e-beszamolo.im.gov.hu

A nyereség bő négyszázmilliós romlásában az egyéb bevételek több mint félmilliárdos csökkenése, a bérköltség emelkedése valamint a pénzügyi műveletek eredményének visszaesése is magyarázza, miközben a rendkívüli veszteség csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A jelentés kiegészítő melléklete szerint a társaságnak 2014-ban átlagosan 3 ezer főállású alkalmazottja volt - ebből 1,9 ezer teljes munkaidős valamint 1,1 ezer fő részmunkaidős dolgozó - a 2013-as 2,85 és a 2012-es 2,78 ezer után.


Fotó: Pelsőczy Csaba

A Lidllel összemérhető ütemben növelte árbevételét tavaly az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., amely így 91 milliárd forint feletti nettó forgalmat ért el. A 13,5 százalékos bevételnövekedést az anyagjellegű ráfordítások 11 százalék feletti bővülése kísérte. Az üzemi eredmény ezzel együtt vaskos mínuszban maradt, bár a 2014-es 4,6 milliárd forint veszteség kedvezőbb az egy évvel korábbi 5,1 milliárdnál. Hasonló a helyzet a mérleg szerint eredmény esetében is: a tavaly felmutatott 4,8 milliárd forint veszteség több mint 140 millióval kedvezőbb a 2013-as mínusznál. Mindezzel együtt a teljes felhalmozott veszteség meghaladja az 51 milliárd forintot.

A személyi jellegű ráfordítások több mint 16 százalékkal nyolcmilliárd forintra nőttek. Az átlagos statisztikai létszám ennél jóval tempósabban, közel 28 százalékkal 1740 főre emelkedett, de az év végén 1909-en dolgoztak a láncnál az egy évvel korábbi 1458 fő után.

Nagy a szakadék a termelékenységben
Az egy főre jutó árbevétel tekintetében látványos különbségeket mutatnak a harddiszkont-láncok. A Lidlnél ez 72,6 millió forintot tesz ki, a Pennynél nem érte el az 56,1 millió forintot, az Aldinál pedig ennél is alacsonyabb, 52,3 millió forint. Utóbbi kettőnél ráadásul kisebb-nagyobb romlás is bekövetkezett 2013-hoz képest - hiszen a létszám a forgalmat felülmúló ütemben emelkedett -, miközben a Lidl esetében több mint tízmilliós, azaz 20 százalékot meghaladó javulás történt, amiben a létszám csökkenése kisebb, a bevétel gyarapodása nagyobb szerepet játszott.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

hunorti, 2015.06.02 13:46

@rigolya: zép dolog a hevület, de ostobasággal párosulva...

...jaj ,te is tudod ,csak háttérhatlmi bértollnok vagy !! .te tudod ,ha fizetnek ??..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2015.06.02 12:59

Az aldinál is van helyben sütött termék...
Sőt, friss pékáru.

Azt is importálják?!

Szép dolog a hevület, de ostobasággal párosulva...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hunorti, 2015.06.02 12:41

az aldinál nincs magyar áru ,látszik menyi német-osztrák -olasz-francia családi kkv van ,akik valamit gyártanak ...,na ebből maradtunk ki 1948-2010 között !! ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html