Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Lassan megdőlni látszik az a nézet, hogy a magyar autóvásárlók kizárólag a túlkoros prémiummárkákat keresik itthon, illetve ezeket hozzák be külföldről. A változás persze nem megy egyik évről a másikra, hiszen az importstatisztikákban még mindig előkelő helyen szerepel a BMW, az Audi és a Mercedes, de a hazai vevők már más márkák felé is kacsintgatnak, főleg azok irányába, amelyek megbízhatóságukról ismertek.

Az idős autók behozatala együtt az újautó-piac felfutásával azt eredményezte, hogy a magyar autópark átlagéletkora már elérte a 14 évet. A Datahouse adatai szerint a ma a behozott autók 61 százaléka még mindig 10 évnél idősebb, de közben a vártnál sokkal gyorsabban emelkednek az újautó-eladások is.

Az import és az újautó-piac között egyre záródik az olló. Az idei első 10 hónapban (importstatisztika még nincs novemberre) 95 ezer új autót adtak el, amely 20 százalékos növekedés. A behozatal elérte a 130 ezret, ez azonban csak 9 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz képest.

Míg 2014 előtt az újautó-piac a 2008-as sokkból csak ébredezett, a használtautó-import elképesztő növekedést mutatott néhány tízezres nagyságrendről százezer fölé emelkedett pár év alatt. A válság után volt két év, hogy 82 és 71 százalékos növekedést produkált a Datahouse szerint.

Az itthon is népszerű Opel, Volkswagen és Ford mellett komoly számban érkeztek be BMW-k, Audik, Mercedesek persze olyan évjáratban, amelyet a magyarok is meg tudtak fizetni.

Hamar elterjedt, hogy a magyar autósok hinni szeretnének a "csodában", a holland nyugdíjas tanárnő által használt jó állapotú prémiumautók megszerzésében.

A vágyak most sem változtak, de ahogy nőtt a fizetőképes kereslet, egyre inkább felértékelődtek azok a használtautók, amelyeknél lehet tudni, hogy a kilométeróra valós értéket mutat, hogy a kocsit rendszeresen szervizelték és - ha volt is sérülése - azt nem titkolják el a leendő tulajdonos elől.

Ez a piaci igény hívta életre többek között a Jóautók.hu ellenőrzött használtautó-piacteret, amely éppen arra törekszik, hogy rendszerében csak megbízható kereskedők hirdessenek ismert és leinformálható előéletű autókat.

Küldetésünknek tekintjük, hogy szakmai tudásunkkal segítsük a használtautó-vásárlókat. Éppen ezért minden hozzánk csatlakozni kívánó kereskedést előszűrünk céges és szakmai háttér, illetve autóállomány és vásárlói visszajelzések alapján is. Egy olyan kiemelési szisztémát alakítottunk ki, ahol az eladónak is érdeke minél több információt és dokumentumot megosztani az autóról. Természetesen ezeket a feltöltött állapot és előélet dokumentumokat is átnézzük, sőt minden magyar rendszámos autót is leellenőrzünk a Belügyminisztérium hivatalos (volt KEK KH) adatbázisában -

- hangsúlyozta a JóAutók küldetéséről Halász Bertalan vezérigazgató.

A Jóautók.hu oldalon a minősített magyarországi autókat találják a vevők, így bár van némi átfedés a kedvelt márkák és típusok tekintetében azokkal a kocsikkal, amelyeket külföldről hoznak be és amelyekre a piactér felhasználói keresnek, látható, hogy egyes márkák és típusok népszerűbbek utóbbinál.

A márkák sorrendje 2017-ben
Helyezés
ImportJóautók.hu
1.VolkswagenToyota
2.OpelFord
3.FordOpel
4.BMWVolkswagen
5.ToyotaHonda
6.Audi©koda
7.MercedesMazda
8.MazdaSuzuki
9.RenaultKia
10.HondaAudi
Forrás: Datahouse, Jóautók.hu

Az importban mind a három német prémiumgyártó ott van a top-10-ben, a Jóautók.hu-nál csak az Audi futott be a 10. helyre. A prémiumok helyét a japánok veszik át, az élen is a Toyota áll. Ez nem meglepő annak tükrében, hogy a márka sokszor végzett a megbízhatósági tesztek élén.

A fordulat nem csak abban érhető tetten, hogy a magyar vevők nagy része elfordul a vitatható előéletű kocsiktól, hanem abban is, hogy nem ragaszkodnak a magasabb presztízsű - vagy annak vélt - márkákhoz.

A behozatalnál a Suzuki nem népszerű, de a dél-koreai márkák sincsenek az élen. A Jóautók.hu-nál azonban a Kia már befutott a 9. helyen.

A Jóautók.hu szakértője szerint a különbség a modellek sorrendjében is látszik. Persze a hazai slágermodelleket az Opel, a Ford, a Volkswagen és a Skoda középkategóriásait nem lehet lerobbantani a dobogóról, a Toyota az ellenőrzött piactéren kedveltebb márka, de a Honda is befért a toplistába a Civic-kel.

A modellek sorrendje (2017-ben)
HelyezésImportJóautók
1Opel AstraSkoda Octavia
2Ford FocusFord Focus
3Volkswagen GolfOpel Astra
4Volkswagen PassatVolkswagen Passat
5BMW 3-as sorozatVolkswagen Golf
6Audi A4BMW 3-as sorozat
7Opel ZafiraToyota Corolla
8Opel CorsaToyota Avensis
9Mazda6Audi A4
10Mercedes A-osztályHonda Civic
Forrás: Datahouse, Jóautók.hu

Bár a top-10-ben nincsenek benne, a Jóautók.hu szakértői elmondták, hogy a hibrideket is egyre többen keresik itthon. Az elmúlt fél évben a hibridautók iránti kereslet 14 százalékkal nőtt az oldalon, amely figyelemre méltó.

A Toyota Priusnak már a negyedik generációja fut az utakon, első darabok a huszadik évükbe léptek. A tapasztalat azt mutatja, hogy generációtól függetlenül tartós autókról van szó.

A Jóautók.hu-nál első helyen szereplő Skoda Otavia, amely az újautó-piacon is dobogós a taxisok, családosok, flottakezelők körében is népszerű, hiszen egy felső-középkategóriás méretű autót kap a vásárló alsó-középkategóriás áron.

Benzin? Dízel?

A dízelautók rovásárára végbemenő fordulat még nagyon új, így nehéz trendről beszélni.

A dízelbotrányok miatt hirtelen nagyot változott a fogyasztók megítélése és kialakult egy olyan általános közvélekedés, hogy nem szabad dízel autót venni. Emiatt sajnos azok is elkezdték mellőzni a dízel autókat, akiknek az autóhasználati szokásai alapján pedig tökéletes alternatíva lenne. Azon használtautó-kereskedők, akik állományában sok dízeles autó van, általános visszaesést tapasztalnak a forgalomban. Azonban a nyugat-európai dízeles használtautó-kibocsátás és a dízeles flottautók megjelenése a használtautó-piacon túlkínálatot okoz, miközben általános keresleti visszaesésről beszélünk.

- véli Halász Bertalan.

Az első jel már megjelent az európai újautó-piacon. Az EU 15 fejlett országának (a 2004 előtti tagok) több mint 7,5 milliós idei első féléves újautó-piacából a benzines autók 48,5, a dízelek 46,3, az alternatív hajtásúak pedig 5,2 százalékot hasítottak ki. Magyarországon a tisztán elektromos és a plug-in hybrid-piac 0,3 százalékon állt az új autók körében, de a hibridek is éppen csak elérték az 1 százalékot.

Egy évvel korábban 4 százalékot tett ki az alternatív hajtás, a dízelek 50,2, a benzinesek pedig 45,8 százalékot vittek el Európában, itthon pedig még elhanyagolhatóbb volt az arányuk.

Mivel Nyugat-Európa az a piac, amely a magyar importutánpótlást biztosítja, ha valami változik, az egészen biztos átgyűrűzik a magyar piacra is előbb-utóbb.

A Jóautók.hu-n 2,6-szor annyi benzinest keresnek, mind dízelt, miközben a kínálati oldalon 36 százalékkal több dízel vár eladásra.

Az írás az JóAutók.hu támogatásával készült.