Az ukrán vasúttársaság olyan egyoldalúan előkészített díjemelést jelentett be közép-európai partnereinek, amely január 1-től mintegy 50 százalékkal növelte a határforgalom lebonyolításával kapcsolatos költségeket - írják.

A Rail Cargo Hungaria a lengyel, szlovák és román árufuvarozó vasútvállalatokhoz hasonlóan elutasította az ukrán diktátumot, amire az ukrán fél azzal válaszolt, hogy érvényes szerződés hiányában 2019. február 1-től leállítja az exportfuvarozást, amelynek volumene a határokon keresztül összesen évi mintegy 32 millió tonnát, Magyarországra pedig 4 millió tonnát tesz ki.

A díjemelés egyedül a Rail Cargo Hungariának csaknem egymillió euró többletkiadást jelentene. A szolgáltatás ukrán beszüntetése miatt pedig stratégiai fontosságú üzemek nyersanyagellátása, munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe a kelet-közép-európai régióban. Az ukrán vasútvállalat példátlan mértékű, nehezen indokolható áremelése súlyos akadályt gördít egyebek között a Dunaferr, az osztrák Voestalpine, a szerbiai Smederevo acélmű működésének útjába - közölte a Rail Cargo Hungaria.

A nemzetközi fuvarozások egyeztetéséhez, a fuvarozási szerződések megkötéséhez, a vasúti kocsik átadás-átvételéhez, az elvégzett teljesítmények elszámolásához az OSZZSD nemzetközi vasúti együttműködési szervezet keretében rendelkezésre állnak a nemzetközi megállapodások, amelyeket eddig a szervezet tagjai, köztük az Ukrzaliznica is alkalmazott - írják a közleményben.

A Rail Cargo Hungaria javasolta egy szakértői értekezlet összehívását a kétoldalú megállapodás újratárgyalására, de erre az ukrán fél még nem adott érdemi válasz.

A RCH a vita békés rendezését támogatja, ami az ukrán félnek is érdeke, mivel Ukrajnát az európai nemzetközi vasúti áruforgalom vérkeringésébe a most ultimátum elé állított vasutak kapcsolják be - közölte a magyar árufuvarozó vasúttársaság.