A Napi Gazdaság cikke

A Magyar Turizmus (MT) Zrt. idei Torkos Csütörtök rendezvényéhez országszerte mintegy 850 étterem csatlakozott január 31. előtt. Közülük azonban az előzetes ellenőrzés során szabályszegés miatt kizártak néhány éttermet, amelyek így nem szerepelhettek az esemény honlapján sem - közölte lapunkkal az MT Zrt. Így az akció napján, január 31-én 839 étterem várta 50 százalékos kedvezménnyel a vendégeket (köztük megtalálható volt halász csárda, art café, gyorsétterem és prémium kategóriás étterem is, mint például a budapesti Nobu és Alabárdos vagy a balatonszemesi Kistücsök). A vendéglátóhelyeknek azt kellett vállalni, hogy az "a la carte" kínálatukból fogyasztott ételek és italok végszámlájából 50 százalékos kedvezményt adnak Torkos Csütörtökön - az áraknak a rendezvény előtti hét áraival azonosnak kell lenni, s nem lehet szűkített menüsorral részt venni az akcióban. Tavaly az ideinél jóval több, ezernél is több étterem csatlakozott a gasztronómiai eseményhez, s ezek mintegy 160 ezer vendéget szolgáltak ki.

Az MT adataiból kiderül, hogy a 2006-ban - az országjárásra buzdító Nagy Ízutazás kampány keretében - elindított Torkos Csütörtök részvevő éttermeinek száma 500-ról a duplájára nőtt 2008-ra, majd közel 1300-ra 2009-ben. 2010-ben és 2011-ben is 1300 körüli volt a vendéglátóhelyek száma, majd tavaly, s idén jelentősen visszaesett körükben az érdeklődés.

A magyar gasztronómiát népszerűsítő akciót 2013-ban a néphagyománytól eltérően nem a hamvazószerdát követő csütörtökön szervezték meg, mert az éppen egybeesik - az étterembe járás szempontjából szintén népszerű - Valentin nappal (február 14.).  Az MT így a gasztronómiai szövetségekkel egyeztetve január utolsó napjára időzítette az ezúttal Farsangi előnevet viselő Torkos Csütörtököt.

Az MT Zrt. szerint mára mindenki számára világossá vált, hogy a szabályoktól eltérni nem lehet, az azokat be nem tartó éttermek nem vehetnek részt az akcióban. Ennek következtében az elmúlt években profiltisztulási folyamat zajlott le, így 2013-ban már csak azok csatlakoztak az akcióhoz, akik a hosszú távú célt, nem pedig az azonnali bevételszerzési lehetőséget tartják szem előtt - véli az állami turisztikai marketingszervezet. Az előző akciók értékelése azt mutatta az MT Zrt. számára, hogy ezeken a napokon a vendéglátó egységek túlnyomó többségénél nemcsak a forgalom emelkedett, hanem a bevételük is növekedett egy átlagos naphoz képest, annak ellenére, hogy 50 százalékos kedvezményt nyújtottak.

Százezerrel visszaesett a vendégek száma

A torkoskodók száma a 2006-os néhány ezerről 2009-re 260 ezerre bővült, majd 2011-ben visszaesett, azévben mintegy 200 ezerre, majd az éttermek számának csökkenése mellett 160 ezerre 2012-ben. Az akciósan étterembe látogatók ugyanakkor elégedettek voltak a vendéglátással az elmúlt két évben. Tavaly - egy 2900 vendég véleménye alapján készült felmérés alapján - a részvevők átlag elégedettségi szintje 4,47 pont volt, míg 2011-ben 4,26 pont (1-5 pontos skálán) - derül ki a rendezvény honlapját működtető NetPincér.hu adataiból.

A Torkos Csütörtök védjegy tulajdonosa az MT Zrt., amely külön összeget nem különített el az akció népszerűsítésére, hanem a meglévő kiadványait és promóciós csatornáit használta fel az ismertetésre (mint például az Élmény itthon magazin, az itthon.hu honlap és facebook oldal, a Torkos Csütörtök facebook oldal, sajtóközlemények, tévés és rádiós interjúk). A torkoscsütörtök.hu honlapot a NetPincér.hu üzemeltetője (Viala Kft.) készítette, feladata a teljes adminisztráció, a honlapon keresztüli asztalfoglalások, illetve az utólagos panaszkezelés lebonyolítása. "A NetPincér.hu irányába az MT Zrt.-nek nem merül fel semmilyen költsége, a honlap fenntartásával és az online rendelés lebonyolításával kapcsolatos költségeket a NetPincér üzemeltetője viseli" - tudtuk meg a marketingszervezettől. Idén a rendezvény honlapján 10 014 foglalás érkezett, ebből 7560 asztal volt sikeres foglalás. A két facebook oldalon keresztül mintegy 20 ezer átogató értesülhetett a rendezvényről. (2012-ben 12 925 foglalás érkezett az interneten, amiből 10 403 asztal volt sikeres.)

2012 után idén másodszor csatlakoztak az éttermekhez szálláshelyek is, amelyek január 31. és február 3. között szintén kedvezményes ajánlatokat nyújtanak. Most kereken száz szálláshely jelentkezett, közülük többen meg is hosszabbítják akcióikat (ezek listája az MT honlapján, az itthon.hu-n elérhető).

Csatlakozott éttermek száma 2013-ban régiónként
Turisztikai régióÉtterem (db)
Országos eloszlás (%)
Budapest-Közép-Dunavidék35241,7
- ebből: Budapest20724,7
Nyugat-Dunántúl10612,9
Észak-Magyarország839,9
Dél-Alföld799,7
Észak-Alföld586,9
Balaton536,4
Közép-Dunántúl505,4
Dél-Dunántúl485,9
Tisza-tó101,2
Összesen839100
Forrás: MT Zrt.