Visszaszólt az Uber a kormánynak

Az elmúlt napokban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és egyes kormánytagok is reagáltak az Uber szolgáltatásának felfüggesztéséről szóló bejelentésre. A startup szerint ezek a reakciók számos ténybeli pontatlanságot tartalmaznak - ezért közleményben reagált a kormányzati szereplők nyilatkozataira.
Napi.hu, 2016. július 18. hétfő, 09:46
Fotó: MTI/AP

Az Uber Hungary Kft felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon bejegyzett, a hatályos magyar jogszabályok szerint működő vállalkozásként 2015-ben 25 millió forint adót és járulékot fizetett. Ez bevételarányosan messze meghaladja azt, amit a milliárdos árbevételű taxicégek adóban fizetnek.

Az Uber autóspartnereinek mindegyike rendelkezik személyszállítási engedéllyel, ez ugyanis a kötelező előfeltétele annak, hogy használják az Uber platformját. Minden egyes autós partner körülbelül 200 ezer forintot költött az engedélyek megszerzésére. Az államnak ebből több százmilliós bevétele keletkezett. Az engedélyeket ugyanaz a Nemzeti Közlekedési Hatóság állította ki, amelyik a taxiengedélyeket is kiállítja - szögezte le a cég.

Zsákutcás tárgyalások

Az Ubernél úgy látják, a kezdetektől fogva készen álltak a tárgyalásokra a döntéshozókkal. Több mint ötven alkalommal kért hivatalos formában találkozót több mint 10 különböző kormányzati politikustól. Többségük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozik. Mindössze két találkozóra került sor az NFM-mel, melyek eredménytelenül végződtek - olvasható a közleményben.

Ezen két találkozó során az Uber egyebek között azt próbálta elmagyarázni a döntéshozóknak, hogy mitől transzparens és nyomonkövethető az Uber és ez milyen adóbevételt generál az államnak, továbbá miként védi a fogyasztó érdekeit. Arról is tájékoztatták őket, hogy miként fehéríti ki az Uber online fizetési rendszere az amúgy készpénzalapú és a visszaélésekről, feketefuvarokról hírhedt személyszállítási iparágat, illetve miként erősítik a versenyt az ilyen típusú szolgáltatások.

Vissza a huszadik századba

A társaság szerint a minisztérium merev elzárkózást tanúsított és semelyik észrevételüket nem volt hajlandó figyelembe venni.

Ehelyett azt követelték, hogy az Uber hagyjon fel a platform "lelkének" számító online díjkalkuláció használatával, ami az átláthatóság és a megbízhatóság kulcsa, és szereltessen be a múlt század ‘90-es éveit idéző taxiórát minden autós partnerének járművébe. Azt is elvárták volna, hogy tegye lehetővé a készpénzes fizetést és szereltessen kártyaleolvasót minden járműbe, mivel a minisztérium szerint az online fizetés nem elegendő.

Azt is kérték a cégtől, hogy emelje meg az árait egy hatóságilag meghatározott, mesterségesen magasan tartott szintre, amely a startup szerint a budapestiek többsége számára megfizethetetlen, és az EU-ban a legmagasabbnak számít az átlagfizetésekhez mérten.

A cég szerint többször megkérdezték, hogy a jelenlegi szabályozást miért nem lehet újragondolni és módosítani, ha mind a kormány, mind a taxis érdekképviseletek túl bonyolultnak tartják, elismerik, hogy versenyellenes, és túlzott terheket ró a taxisokra. Azt is megkérdezték, miért ragaszkodik a kormány a hatósági árhoz, miközben a NFM miniszterhelyettese is elismerte, hogy az elhibázott és nem megfelelő eszköz. A közlemény szerint választ egyetlen alkalommal sem kaptak a kérdéseikre, csak elzárkózást az érdemi megoldás-kereséstől.

Mindezektől függetlenül az Uber továbbra is nyitott a tárgyalásokra, hogy konstruktív megoldás szülessen, és arra kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy kezdeményezzen egyeztetéseket az elavult szabályozás módosításáról.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

siriq, 2016.07.18 23:56

@tepsi: Azt kellene megerteni az embereknek/kormanyoknak, hogy a vilag valtozik. Folyamatosan valtozik es ezzel lepest kell/kellene tartani. Aki kimarad az lemarad. Nem lehet amitani sokaig a kormanyanak sajat magat meg azt a szuk reteget aki eppen az aktualis propagandan el, hogy minden marad a regiben es ehhez kell viszonyulni es a megoldasokat is keresni. A valtozasokat erzekelni kell idoben es megfelelo utemet kell vele tartani.
Amit en latok , ez a kormany csak az 50 evvel ezelotti ideologiahoz all kozel es egyhelyben toporog. Lsd: kozmunka program. Mar az elejen teljesen elhibazott volt. Az uberrel sok embert lehetett volna pl beszivni ebben a cegbe is mint adozo es jarulekfizeto. Sok mas dolgot lehetne meg emliteni ezen a teren. Az elhibazott donteseket meg nagyobb elhibazott dontesekkel fejeltek meg a kormanyzat reszerol.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tepsi, 2016.07.18 23:48

Az a baj az UBER megszüntetésével hogy az emberek szerették. Népszerűbb volt mint a TAXI.
A nép játékát pedig nem jó ötlet összetörni. Inkább a taxisok terheit kellett volna csökkenteni hogy nőljön a forgalmuk és versenyképesek maradjanak. Egyébként a kapitalizmusban a piac az isten. A piac pedig mindig utat tör magának. Ez a kapitalizmus természetéből következik. A jövő az überé.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

siriq, 2016.07.18 23:35

Egy publikus tracert is siman meger elinditani(teljesen legalis) , hogy ugyan az a ket szemely vagy sem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

siriq, 2016.07.18 23:32

@David Dakota: Ha a ceg adozik es jarulekot is fizeti rendesen , akkor miert gazamberceg? Mert te ugy latod ? Senkit nem erdekel , hogy te nem tudod felfogni mi is tortent es tortenik. Van egy olyan erzesem, hogy birca forumtars koszon vissza benned. Neki is pontosan annyi ertelmi kepessege van felfogni a gazdasagtant mint neked. Szoval nem lepodnek meg rajta ha te ugyan az a szemely lennel.....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pro libertate, 2016.07.18 13:17

@David Dakota:
"lózung","gazembercég. Nem kar érte."
Persze. A negatív növekedés is növekedés. Az államadósság csökken. :DDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html