A törvényi előírásnak megfelelően a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által működtetett, szakmailag független PBT 2011. július 1-vel kezdi meg működését. Hatásköre a pénzügyi szolgáltatók és a fogyasztók közötti szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos jogviták rendezésére terjed ki (ezekben a PSZÁF nem intézkedhet). A PBT eljárásának feltétele, hogy a fogyasztó a pénzügyi szolgáltatónál előzőleg közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését.

A fogyasztó írásban (postai úton vagy személyesen), illetve elektronikus formában nyújthatja be békéltetői eljárást kezdeményező kérelmét a PBT-hez.

A PBT segítségével a fogyasztók immár a határon átnyúló pénzügyi fogyasztói jogvitáikat is elintézhetik. A hazai pénzügyi békéltető intézmény ugyanis 2011. június 16-tól az Európai Gazdasági Térségben (EGT) működő alternatív vitarendezési hálózat, a FIN-Net tagja lett.

Így a PBT segítségével rendezhetik vitás ügyeiket azok a hazai állampolgárok, akiknek - például átmenetileg az EGT valamely más tagállamában dolgozva vagy tanulva - egy külföldi pénzügyi szolgáltatóval támad szerződéses jogvitájuk (például banki számlavezetés, bankkártya-használat témájában). Ide fordulhatnak azok az EGT más tagállamában élő állampolgárok is, akiknek egy magyarországi székhelyű pénzügyi intézménnyel szemben keletkezett vitás ügyük (például egy német balatoni nyaralótulajdonosnak hazai biztosítójával).