Így építhet jövedelmezőbb vállalkozást

Eddig több mint nyolcezer vállalkozás volt kíváncsi arra, hogy milyen a digitális felkészültsége a Ready Business Index 2018 áprilisi elindítása óta - mondta a Napi.hu-nak Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese, aki szerint az eddigi tapasztalatok alapján a néhány fős cégek keresik leginkább a digitális felzárkózás lehetőségeit.
Szabó Zsuzsanna, 2019. január 15. kedd, 08:00
Fotó: Napi.hu

- A Ready Business Index, amely jellemzően kis- és középvállalatok (kkv) számára készült, 2018 áprilisában indult. Mik az eddigi tapasztalatok?

- Eddig több mint nyolcezren töltötték ki a Ready Business Index kérdőívet, ami egy tanácsadóként is funkcionáló ingyenesen kitölthető online teszt. Ez úgy gondolom, biztató eredmény és egyben megerősítést ad abban, hogy van létjogosultsága a kezdeményezésnek. Eddigi tapasztalataink alapján úgy látjuk, hogy az első lépés megtétele a legnehezebb a vállalkozások számára. A magyarországi kkv-knak az utóbbi időszakban vált csak újra világossá, hogy tovább kell mozdulniuk a digitalizáció irányába, és akiben már megfogalmazódott az igény, annak szívesen adunk tanácsot a lehetséges fejlődési irányok kapcsán.

- Ez lényegében egy öntanuló teszt, amely megmutatja a vállalatoknak a digitális fejlettségi szintjüket. Milyen a tipikus kkv, amelyik érdeklődik a digitális fejlettsége/fejlesztése iránt?

- Nem is annyira az ágazatok fajtáiból, mint inkább a vállalkozások méretéből rajzolódik ki az a tendencia, hogy a kkv-szektoron belül is zömében a kisvállalkozások körében népszerű a kérdőív. Ez arra enged következtetni, hogy a néhány fős cégek keresik inkább a lehetőségeket a digitális felzárkózásra. Azt gondolom, annak is köszönhető ez, hogy a helyi piacra dolgozó, a saját városában vagy megyéjében érvényesülni próbáló vállalkozások sokkal nehezebben állnak rá a digitalizációra. Ha esetleg már megfogalmazódott az átállás igénye, akkor sem feltétlenül tudják, hogy mit kell tenniük. Az is megfigyelhető, hogy gyakran azért maradnak el az erre irányuló lépések - akár a rövidtávon megtérülő, alacsony költséggel járó befektetések is -, mert hiányzik a megfelelő háttértudás, és ez a kisvállalkozásokra különösen jellemző.

Király István, Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese Fotó: Vodafone Magyarország

- A tesztet kitöltő kkv-k milyen tipikus problémákkal küszködnek?

- Első körben annak felismeréséig kell eljutnia a kkv-szektornak, hogy a digitalizáció és a hatékonyság növelése összefügg. Azért is fontos ezt hangsúlyozni, mert a vállalkozások hihetetlenül fontosnak tartják a hatékonyság növelését, azonban a digitalizációs fejlesztéseket alig 20 százalékuk tartja prioritásnak. Általánosságban elmondható, hogy a digitális háttértudás és a megfelelő anyagi erőforrások hiányát említik a vállalkozások, amikor a digitális fejlesztések elmaradásának okáról nyilatkoznak. Ha egy vállalkozás szeretné bővíteni az ügyfélkörét és stabilabbá, de közben rugalmasabbá tenni a működését, akkor elengedhetetlen, hogy a vezetők tisztában legyenek a piacon elérhető megoldásokkal, és természetesen azzal, hogy ezeket miként tudják hatékonyan integrálni a mindennapos üzletmenetbe. Nagyon sok esetben rádöbbennek arra, hogy egy kisebb befektetéssel és ennek köszönhetően a digitális megoldások nyújtotta előnyökkel hosszú távon egy sokkal jövedelmezőbb vállalkozást tudnak felépíteni. Első lépés, hogy ismerjék a saját helyzetüket és a lehetőségeiket, ebben szeretnénk nekik segítséget nyújtani.

- A kkv-k digitális fejlesztési hajlandósága a tavaly áprilisi közlés szerint meglepően alacsony volt. Érzékelhető-e élénkebb érdeklődés e téren?

- Azt gondolom a kitöltési adatok is jól mutatják, hogy egy ilyen kezdeményezésre nyitottak a hazai vállalkozások, ami mindenképp bizakodásra ad okot. Azzal, hogy kitöltik a kérdőívet, már megteszik az első lépést, hiszen megtudják, hogy mik a fejlesztendő területek, mik azok a pontok, ahol a vállalkozásuk nem elég biztonságos, vagy nem elég rugalmas a versenytársakhoz képest. Továbbra is azon dolgozunk, hogy minél több kkv-hoz eljuttassuk ezt a szolgáltatást, és minél többen legyen azok a vállalkozók, akiknek segíthetünk információkkal, tanácsokkal, és persze a szolgáltatásainkkal abban, hogy versenyképességüket növelni tudják és új ügyfeleket érjenek el.

A cikk a Vodafone Magyarország Zrt. szakmai együttműködésével készült.

HOZZÁSZÓLÁSOK