Záhonyban  összesen 100 milliárd forintos beruházási értékben fejleszti a magyar állam - valamint egy kínai kormányzati és egy magyar magánszereplő - a helyi vasúti terminált. A cél, hogy ipari parkos logisztikai központtá alakítsák át az itteni átrakodó állomást és környékét. Most pedig kiderült, hogy a China Railway Signal & Communication Co.Ltd. (CRSC) és a MÁV-REC Kft. írt alá együttműködési megállapodást, hogy közösen fejlesszék a beruházást - derül ki az eseményről szóló közleményből.

A megállapodást még december 17-én írták alá, hogy az "Egy Övezet, Egy Út" kezdeményezés részeként fejlesszék a területet. Horváth László a megvalósításban érdekelt, a fejlesztésre létrehozott projektcég egyik tulajdonosa, a L.A.C. Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója. Horváth ismert erős kazah üzleti kapcsolatairól, valamint arról, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter karcagi körének tagja és a tárcavezető jó barátja is egyben, személye miatt várható, hogy a vasúti projektben valamilyen formában Kazahsztán is érintett lehet - akár a vasúti nyomvonal futhat keresztül majd az országon. A beruházás előnyeiről kockázatairól és előnyeiről korábban részletes cikket írtunk, ezt idekattintva olvashatja el.

A kínai CRSC vállalatot 1953-ban alapították, és az elmúlt évtizedek alatt a vasúti vezérléstechnikai és ellenőrzési rendszereknek világszinten elismert szereplőjévé vált. Számos jelentős kínai vasútfejlesztési beruházásban vett részt, például a Peking-Tianjin vagy a Peking-Sanghaj között megépített nagy sebességű vasútvonalak fejlesztésében. A vasút mellett több, mint 20 város 100 metróvonal építésében is szerepet vállalt. A CRSC Kínában összességében 139 000 kilométer általános vasút és 35 000 kilométer nagy sebességű vasút építési munkálataihoz járult hozzá. Ugyanakkor ma már számos nemzetközi megbízásnak is eleget tesz Ázsiában és Dél-Amerikában, valamint szintén fontos részvevője a Budapest-Belgrád vasúti projekt szerbiai szakaszának kivitelezési munkálatainak.

A MÁV-REC Kft. 2001-es megalakítása óta számos szolgáltatási területen vált sikeressé. E szolgáltatási területek több szálon kapcsolódnak vasúti és általános logisztikai, illetve hulladékgazdálkodási-környezetvédelmi feladatok ellátásához. A  MÁV-REC Kft. vezetésével 2020. június 23-án megalakult a Záhony Logisztikai és Ipari Övezet nevű konzorcium, melynek másik tagja a Záhony Port Zrt. A létrehozott konzorcium célja, hogy a nyugat felé tartó gazdasági és kereskedelmi útvonalak fejlesztésébe bekapcsolódva a kínai állam által támogatott Belt and Road Initiative-on (BRI) keresztül egy, az európai viszonylatban stratégiailag is jelentős, innovatív logisztikai-, vasúti- és áruforgalmi csomópont megvalósítását készítse elő. A projekt részeként olyan technológiai és ipari fejlesztési beruházások előkészítése történik, mely megvalósítása esetén jelentős hatással lesz az EU és Kína közötti vasúti teherforgalom és a magyar-kínai gazdasági együttműködésre.

A CRSC átfogó tapasztalattal és korszerű technológiájával tud majd hozzájárulni a CELIZ projekt megvalósulásához a vasúti berendezések területén, a MÁV-REC pedig a regionális befolyásának és helyismeretének köszönhetően pontosan látja, hogy milyen lehetőségek rejlenek a régióban. A CELIZ mintaértékűvé válhat a két ország együttműködési kapcsolataiban. Jelentősége nagyban hozzá fog járulni a vasúti áruforgalom minőségi fejlesztéséhez Kína és a közép-kelet-európai régió között.