A Napi Gazdaság cikke

A Magyar Suzuki Zrt. jól startolt 2008-ban, hosszú ideig úgy tűnt, hogy tartható lesz a 300 ezer autó gyártását előirányzó éves terv. A gazdasági válság azonban közbeszólt: a társaság kénytelen volt korrigálni céljait, s az év vége felé már csak 282 ezer autó gyártásával számoltak. Végül összességében - az importtal együtt - 284 500 autót értékesített a vállalat - tudtuk meg Tihanyi Tamástól, a cég kommunikációs vezetőjétől. Ez mintegy ötvenezerrel haladta meg a 2007-ben eladott Suzukik számát.

A tavalyi első félévben még nem látszott nagyon borúsnak a piac, ám novemberben és decemberben - a teljes autópiaccal együtt - a Suzuki értékesítései is jelentősen visszaestek. Magyarországon a 2007-ben eladott több mint 32 ezer Suzuki után 2008-ban csak közel 27 ezer talált gazdára, ezen belül az utolsó negyedévben egyharmadával kelt el kevesebb autó, mint egy évvel korábban. A pénzügyi eredmények még nem állnak rendelkezésre: 2007-ben 558 milliárd forint volt a vállalat árbevétele, míg 2008-ra 650 milliárdot terveztek.

Tavaly Magyarországon továbbra is a Swift volt a márka legnépszerűbb típusa, amelyből több mint tízezer kelt el. Az SX4-ből mintegy 8000-et, a Splashból 5400-at, az Ignisből 1500-ad adtak el. Importált Suzukiból ugyancsak 1500 talált gazdára. Idén 22 ezer autó értékesítésével számol a vállalat, amit annak ellenére tartanak, hogy az első havi adat nem ad okot optimizmusra. 2009 januárjában ugyanis 629 Suzuki kelt el, míg egy évvel korábban 2300, igaz, ez utóbbit erős hónapként tartják számon.

A Suzuki Motor Corp. jelentősen rontotta ugyan a 2009 márciusában végződő üzleti évére vonatkozó nyereség-előrejelzéseit, de - szemben más japán autógyártókkal, például a Toyotával - üzemi szinten is nyereséges marad a tevékenysége. A társaság 67 milliárd jen (750 millió dollár) üzemi profitot vár a korábbi 100 milliárd helyett. A nettó nyereség 22 milliárd jen lehet, míg korábban 60 milliárdot prognosztizált a vállalat. A társaságot egyszerre sújtja a világ autópiacának összezsugorodása és az erős jen, ami lefaragja az exportbevételeket.

Szerencséje ugyanakkor, hogy autói durván felét hazai piacán, illetve Indiában értékesíti, és az utóbbiak túlnyomó többségét is helyben gyártja. Ennek a körülménynek köszönhetően a Suzuki kevésbé kiszolgáltatott a valutaárfolyamok alakulásának, mint a többet exportáló autógyártók. Emellett az indiai autóeladások kisebb mértékben csökkentek, mint az európai vagy észak-amerikai értékesítések.

Azért terjeszkedtünk a 80-as években Indiában, mert nem voltak olyan autóink, amelyek megfeleltek volna a nyugat-európai és az észak-amerikai vevők igényeinek - mondta Szuzuki Oszamu, a vállalat vezérigazgatója a bejelentést követő sajtótájékoztatón. Most látszik, milyen jó döntés volt ez, igaz, a következő években keményebbé válik a verseny ezen a piacon is - tette hozzá, utalva arra, hogy a helyi gyártók, elsősorban a Tata és nagy piaci szereplők, a Renault, a Honda, a Toyota és a Hyundai is erősíteni akarja pozícióit az indiai piacon. Szuzuki Oszamu szerint a következő időszakban mindenáron el kell kerülniük az ismétlődő veszteségeket, mivel ha egy olyan viszonylag kis cég, mint a Suzuki elindul a lejtőn, akkor nem tud megállni. A tavalyi negyedik negyedévben a vállalat üzemi nyereséget ért el, de nettó eredménye negatív lett.