Zűrzavar a postánál: állandó baj van egy újítás miatt

Akadozik a milliárdokból fejlesztett Elektronikus Kézbesítési rendszer. A postások dühöngenek, a papíralapú ügyintézés kivezetéséből idén nem lesz semmi. Szinte nincs olyan nap, hogy ne lenne gond a PDA-val - írja a 24.hu.
K. Kiss Gergely, 2019. július 30. kedd, 17:17
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A portál több postással beszélt, abban mindannyian egyetértettek, hogy a PDA-kal rengeteg a gond. A Magyar Posta összesen 2,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott az Európai Uniótól, illetve az államkasszából, saját költségvetéséből pedig 3,3 milliárd forintot fordít a hivatalos küldeménykövető projektre, illetve az Elektronikus Kézbesítési Rendszer kiépítésére. A fejlesztéssel a könyvelt küldemények a feladástól a kézbesítésig követhetőek, a papíralapú ügyintézést a postákon és a kézbesítői oldalon is fokozatosan kivezetik.

Több mint 8000 postás kezébe egy úgynevezett PDA, ipari mobiltelefon került, ezen regisztrálják a kézbesített küldeményeket, ezen írnak alá a címzettek és ez fogadja el az új, e-személyigazolványokat is. A meghibásodások azonban hónapok óta megnehezítik a munkájukat. Egy kézbesítő szerint múlt héten szabadult el igazán a pokol, amikor egyik hajnalban az összes készülékük bemondta az unalmast. Az egyik, postásokat tömörítő Facebook-csoport bejegyzései alapján az egész országban ezzel a kellemetlen meglepetéssel indították a műszakot a posta alkalmazottai.

A Magyar Posta megerősítette, hogy a július 22-i héten előfordult egy rövid ideig tartó, a reggeli órákban jelentkező, országos kiterjedésű műszaki-informatikai probléma, amelyet az észlelést követően kollégáink gyorsan orvosoltak. A PDA-k helyett a régi módszerrel, papíros dokumentációval vitték ki a küldeményeket, ami viszont sok postásnál akár 2-3 óra túlmunkát eredményezett minden egyes olyan napon, amikor a PDA nem működött.

A rendszer fejlesztésére, tesztelésére, támogatására és a szükséges eszközök leszállítására a Magyar Posta 3,2 milliárd forintos szerződést írt alá a Sagemcom Magyarország Zrt.-vel 2017 októberében, de már decemberben levélben kellett közölniük az állami céggel, hogy a Microsoft Magyarország kormányzati üzletágánál folyó vizsgálatok és a teljes értékesítési lánc átalakítása miatt egyes licenceket nem tudnak időben rendelkezésre bocsátani.

2018 elején a cég adminisztratív okokból kérvényezte a fizikai befejezés határidejének kitolását december 31-éről 2019. augusztus 31-ére. Az új rendszert 2018 novemberének közepén kezdték el tesztelni hét kézbesítő postán, idén áprilisban pedig már szórólapokon tájékoztatták a lakosságot több helyszínen is az újításról. Bár a postának ambiciózus tervei voltak, már 2019-ben teljesen ki akarták vezetni a papíralapú tértivevényeket, a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint adminisztratív bonyodalmak miatt a határidőt 2019. szeptember 1-jéről 2020 január 1-jére tolták ki a Sagemcommal.

HOZZÁSZÓLÁSOK