Tovább emelkedett a magyar személyautó-állomány életkora és tavaly elérte a 13,9 évet. Tavalyelőtt 13,7 év volt, míg a legkedvezőbb adatokat 2006-ban és 2007-ben mérte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), akkor 10,3 év volt a magyar autók átlagéletkora.

A növekedés egyik oka, hogy a 96 ezer eladott új autó még mindig töredéke a válság előttinek, hiszen 2007-ben még 176 ezer, 2008-ban pedig 153 ezer új személyautót helyeztek itthon forgalomba. A másik ok, hogy az elmúlt években nagyon felpörgött a használtautó-import. 2007-ben és 2008-ban még csak 24 ezer autót hoztak be, azt követően pedig még a 20 ezret sem érte el a volumen. 2011-től azonban erőteljes növekedésnek indult a behozatal és 2015-ben már a 120 ezret, tavaly pedig a 142 ezret is elérte.

Ezek az autók ráadásul nem az 5-6 éves korosztályból kerülnek ki, átlagosan 11 évesek. Korábban ennek kapcsán mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, hogy olyan szabályozásra van szükség, amely új, illetve fiatalabb autók felé terelhetnék a vásárlókat.

- Vélemény
Az idős autók behozatalával kapcsolatos kritikákat sokan azzal ütik ki, hogy jelenleg a magyaroknak nem hogy új, de még 5-6 éves autóra sincs pénzük. Ezt vitatni nehéz, viszont az is tény, hogy az import kocsik között nagyon magas a három német prémiummárka aránya, ez pedig inkább arra vall, hogy sokan érzelmi alapon döntenek, mintsem anyagi lehetőségeik tükrében.

Megtört a szovjet átok

Hosszú idő óta először csökkent a Ladák átlagéletkora méghozzá 27,4 évről 26,5 évre. Ezzel a 0,9 évvel ráadásul a márka rekordot is döntött, ugyanis egy másik gyártó sem tudott ilyen mértékben fiatalodni. Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen mialatt 1155 Lada kelt el az újautó-piacon, több mint 10 ezret ki is vontak a forgalomból. Tavaly év végén 51 800 Lada futott - vagy állt - az országban.

Forrás: KSH, Napi.hu-gyűjtés

A korváltozásnál maradva fiatalodtak még a Daciák, a Mitsubishik és - bármilyen meglepő - a Polskik, a Trabantok és a Wartburgok is. Emögött a kivonások gyors üteme áll. Trabantból példásul tavaly eltűnt 5 ezer és már csak 15 700 darabnak van forgalmija, Wartburgból alig van több 9 ezernek, holott 2015-ben még 12 ezernél is több volt.

Érdekes ugyanakkor, hogy olyan márkák, mint a Maruti és a Tavria pont egy évvel lettek idősebbek a kivonások ellenére. A Marutik egyébként jól tartják magukat, tavaly 742 darab fejezte be pályafutását és még mindig van közel 5 700. A Tavria-állomány 173 darabra rúg, amely 55-tel kevesebb, mint 2015-ben.

Erősen öregednek azok a márkák is, amelyek magyarországi vagy globális értékesítése megszűnt. Ilyenek a Daewoo, illetve utódja a Chevrolet, vagy a Rover.

A Moszkvics mindent visz

Messze a legidősebb márka a Moszkvics, a maga 36,2 évével, de 30 fölött áll a Polski Fiat és a Zasztava is.

A legfiatalabbak a Dacia (6,3), a Kia (7,6) és a Hyundai (9,6), amelyek az elmúlt évben lettek meghatározóbbak a magyar autópiacon. A 2007-ben még 6,4 éves Suzukik mostanra 13,9 évesek lettek, pont annyi, mint az átlag. Az öregedésen az új Vitara - amely a legkedveltebb új autó itthon - némiképp lassíthat, de a nulla százalékos, 10 éves futamidejű hitelek hatása még sokáig érződni fog.

Az autómárkák áltagéletkora
MárkákÉletkor
Dacia6,3
KIA7,6
Hyundai9,6
Chevrolet10
Skoda11,6
Toyota11,7
Volvo11,7
Nissan12,1
Ford12,2
Honda12,5
Subaru12,5
Mazda12,6
BMW12,8
Citroën12,9
Peugeot13,3
Renault13,4
Seat13,8
Suzuki13,9
Audi14
Saab14
Alfa Romeo14,3
Mercedes14,5
Mitsubishi14,5
Lancia14,6
Opel14,6
Chrysler15,1
Fiat15,2
Volkswagen15,2
Daewoo15,7
Rover17,6
Daihatsu21,8
Tavria22,4
Maruti24,7
Lada26,5
Datsun, Datsun-Nissan29,2
Wartburg29,5
Trabant29,7
Zasztava30,2
Polski Fiat30,5
Moszkvics36,2
Forrás: KSH

Az autóállomány tavaly év végén 3,31 millió darab volt, 116 ezerrel több, mint egy évvel korábban.