Megvalósíthatatlannak és abszurdnak tartja a Copa és a Cogeca az Európai Parlament új javaslatát, amelyben egyes növényvédő szerek használatának 80 százalékos csökkentését érnék el 2030-ig.

A legnagyobb európai termelői érdekképviseleti szövetség emlékeztetett: az összes eddig megjelent hatástanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a növényvédő szerek 50 százalékos csökkentésére vonatkozó, az Európai Bizottság Farm to fork stratégiájában megfogalmazott cél

  • a termelés érdemi visszaesését;
  • az élelmiszerárak jelenlegi inflációt is meghaladó emelkedését;
  • valamint az EU-ban elért csökkenésnél jóval jelentősebb károsanyag-kibocsátás növekedést a harmadik országokban.

Nem világos mivel járna a növényvédők erőszakos csökkentése

Az érdekképviselet rámutatott: noha a neves egyetemek és az amerikai mezőgazdasági minisztérium (USDA) hatásvizsgálatai egyértelműen az európai mezőgazdaság jelentős visszaesését vetítik előre,

olyan tudományos bizonyítékok még mindig nem állnak rendelkezésre, amelyekkel igazolható a növényvédő-használat erőszakos korlátozásának kedvező hatása. A parlamenti javaslattevő ráadásul elutasítja, hogy átfogó hatásvizsgálat készüljön a 80 százalékos mérséklés következményeiről.

A dokumentum ugyanakkor olyan kötelező jogi korlátokat ró a tagállamokra, amelyek szintén kezelhetetlennek tűnnek.

A Copa-Cogeca arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt évtizedben a gazdák és a szövetkezetek mindenütt Európában elkötelezték magukat a vegyszerhasználat csökkentése és a szintetikus növényvédő szerekkel szemben az alternatív megoldások alkalmazása mellett és jelentős erőfeszítéseket tettek a növényvédők kiváltására és az integrált növényvédelmi rendszerekre való átállásra.

Időt és politikai támogatást kérnek a gazdák

Ennek az útnak a folytatásához azonban nem a gazdálkodók mindennapi tapasztalatitól elszakadó javaslatokra van szüksége, hanem

  • időre;
  • új eszközökre;
  • pénzügyi segítségre;
  • és politikai támogatásra van szükségünk.

A leegyszerűsített, célokra összpontosító politikai megközelítés a lehető legkárosabb és a legkevésbé hatékony megoldás az Európai Unió mezőgazdasága számára – tette hozzá közleményében a Copa-Cogeca.

Egymást licitálja túl Brüsszel és Strasbourg

Az Európai Bizottság tavaly nyáron terjesztette elő a növényvédő szerek felhasználásának korlátozására vonatkozó javaslatát. Brüsszel terve, hogy a vegyszerhasználatot jelentősen korlátozza, és 2030-ra a 2015 és 2017 közötti felhasználáshoz képest 50 százalékkal csökkentse a növényvédő szeres védekezést az Európai Unió egész területére kötelező irányelvvel.

Noha az 50 százalékos növényvédő-használat korlátozásáról is heves vita folyik,

az Európai Parlament egy február 6-án tett javaslata szerint a képviselők már ennél is nagyobb, 80 százalékos korlátozást szeretnének elérni a leginkább károsnak ítélt szerekre.

A vegyszerhasználat korlátozása érdekében pedig extra adót vezetne be a szerekre. A dokumentum szerint a referenciaidőszakot is átírná az EP: az eredeti javaslatban a 2015-2017-es időszak átlagához mérten kellene csökkenteni a peszticidhasználatot, míg az új javaslat már a 2018-2020-as időszakot venné alapul. Mivel az európai mezőgazdaságban évről évre csökken a vegyszerek felhasználása, így a jelentősebb csökkentést alacsonyabb bázis figyelembevételével kellene végrehajtani.

A tagállamok átfogó hatástanulmányra várnak

A tagállamok egyelőre csak az 50 százalékos növényvédő-mérséklésről próbálnak dönteni, ugyanakkor decemberben arra szólították fel az Európai Bizottságot, hogy készítsen átfogó hatásvizsgálatot az esetleges következményekről.

A tagállamokat tömörítő Tanács a készülő hatásvizsgálat ismeretében foglal csak állást Brüsszel növényvédő-használatra vonatkozó tervéről.