- A Malév chicagói képviseletének éléről tért haza értékesítési és marketingigazgatónak. Onnan igazolt a stratégiai tanácsadói területen elismert szereplőnek számító Roland Bergerhez. Miért? - A Malévnál az utolsó évben a saját területemen végigvittem egy költségcsökkentési, hatékonyságnövelési projektet és menet közben nagyon megtetszett a tanácsadói munka. Ráadásul nem láttam nagy jövőt az állami szférában. - Mi volt az ön számára leginkább vonzó a tanácsadásban? - Az, hogy egy külső tanácsadó mennyivel más szemmel látja a céget. Az én szemléletmódom is jelentősen megváltozott: olyan dolgokra - hibákra, megszokásokra - hívták fel a figyelmemet, amelyeket akkor belülről nem láttam és amelyektől magunktól nem szakadtunk volna el. - A Roland Bergernél partnerként gyakorlatilag egy új szakmát kell megtanulnia… - Kifejezetten élveztem a szemléletváltást és azt, hogy a németországi képzéseknél új iparágakat, elemzési módszereket ismerhettem meg. A magyarországi cég felépítése során azt is kellemes kihívásként éltem meg, hogy a nyereségérdekeltség okán az állami védőburok helyett a vállalkozói szemléletet is el kellett sajátítanom. - Milyen szakmai tapasztalatokat hoztak ezek az évek? - A nemzetközi együttműködés tudása mellett elsősorban azt, hogy megfelelő szervezéssel, belső kommunikációval és csapatmunkával, egy szervezettel is milyen komoly hatékonyságot lehet elérni. - Hogyan választ maga mellé tanácsadókat? - Mivel nagy a tét, a legjobb egyetemekről folyamatosan keresünk utánpótlást, és egy rendkívül szigorú, többlépcsős kiválasztási folyamat végén dől el, hogy kivel dolgozunk együtt a jövőben. Számomra az a jó tanácsadó, aki maximálisan nyitott, nem akar mindig a legokosabb lenni, és ha a tények azt igazolják, nem szégyelli módosítani az álláspontját. Fontos a kiváló kommunikációs és prezentációs készség és az, hogy legyen egy vagy két olyan iparág, ahol mély ismeretekkel rendelkezik. A tudás mellé kell a megfelelő személyiség és a hitelesség, hogy elhiggyék: amit mond, azt meg is tudja valósítani. - Miért tartja fontosnak, hogy a partnerek és tanácsadók mellett gyakornokokat is folyamatosan alkalmazzanak? - A növekedés egyik legnagyobb kihívása a megfelelő szakember-utánpótlás. Általában a budapesti Közgázról pénzügy szakosokat alkalmazunk és őket igyekszünk a maximális tudással, gyakorlattal felvértezni. Egy időben minimum négy gyakornok dolgozik nálunk folyamatosan, akik szinte teljes értékű munkát végeznek. A gyakornokok alkalmazásának egyik előnye, hogy ha nem válnak be, nekik könnyebben lehet búcsút mondani, ugyanakkor azokat is tökéletesen megismerjük, akikkel a későbbiekben együtt akarunk dolgozni. - Miért érezte úgy, hogy saját céget szeretne alapítani? - Egy idő után nagyobb döntési szabadságra vágytam: ha az ember egy nagyobb rendszer része, nem mindenben kap szabad kezet. Viszont azt gondoltam, ha már én szerzem a projekteket, mindenben magam akarok dönteni. Még akkor is, ha ennek az az ára, hogy egy ismert cég helyett egy új márkanevet kell felépíteni. - Az elmúlt években milyennek látja a magyarországi cégek fejlődését? - Elsősorban olyan közepes méretű vállalatokkal foglalkozunk, amelyek Magyarországon már nagynak számítanak a maguk 40-50 milliárd forintos forgalmával. Azt tapasztalom, hogy a válság komolyan ráébresztette őket arra, hogy mennyire fontos az előrelátás, a tervezés és a pénzügyi, gazdasági kontrolling szerepe. Amiben még mindig el vannak maradva, az a megfelelő gyakoriságú, frissítésű stratégia elkészítése. Egy komolyabb cégnél három-öt éves stratégiával dolgoznak, amelyet évente frissítenek. Erre még a mai, bizonytalanságokkal teli világban is szükség van, hogy pontosan tudják, milyen korlátok között mozoghatnak majd, ha valami nagyon váratlan dolog történik. De sokan elkövetik azt a hibát, hogy éppen akkor állnak le a tervezéssel, amikor bizonytalan a környezet, pedig éppen akkor kellene a legnagyobb figyelmet fordítani arra, hogy mi lesz pár év múlva. - A válság hogyan érintette a tanácsadói piacot? - Keményen: a megrendelők összehúzták a nadrágszíjat és a kommunikációs kiadások után általában a tanácsadói büdzsét vágják meg rögtön. De a cégeknek - éppen a válság miatt - mindennél nagyobb szükségük van a jó tanácsadóra. Ez ugyan nem tudja teljesen visszahozni a kieső keresletet, de valamilyen szinten kompenzációt nyújt. - Amikor új partnernél kezdenek, mit tart a legfontosabbnak? - Azt, hogy az adott cégnél milyen a menedzsment, hogyan gondolkodik és milyen képe van a saját cégéről. A jó tanácsadó pedig megpróbálja magát belehelyezni a menedzsment szerepébe. - Mi van akkor, ha menet közben kiderül, hogy a menedzsment nem áll a feladat magaslatán? - Olyan szinte soha nincs, hogy az egész menedzsment alkalmatlan. Olyan persze akad, hogy egy-két tagja nincs a helyzet magaslatán. Ilyenkor a konkrét munkaterv keretében, a feladatok és határidők kitűzésével zajló tanácsadói folyamat gyorsíthatja a tisztánlátást. Mégsem mondanám, hogy mi vagyunk a kő, amelyet az állóvízbe dobtak. Inkább katalizátornak nevezném a tevékenységünket azzal, hogy új kihívást és új szemléletet viszünk a cégbe. - Mennyiben jelent mást, hogy magyar tulajdonú társaságként művelik a tanácsadást? - Véleményem szerint ez azért fontos, mert a külföldi szakértőkkel is operáló nemzetközi cégekkel szemben mi pontosan ismerjük a gazdasági környezetet és vállalkozási kultúrát. - Mire a legbüszkébb? - Arra, hogy a Rába Nyrt., amellyel huzamosabb ideig együtt dolgoztunk az orosz pénzügyi válság után, ma is impozáns teljesítményt nyújt. Igaz, ehhez a mi tudásunk mellett a kiemelkedően jó menedzsmentre is szükség van. - Az elmúlt években mennyire változott meg az üzleti szemlélete? - Jelentős részben. Különösen azért, mert tapasztaltabb és ezáltal magabiztosabb lettem, ami nagyon fontos egy olyan üzletágban, ahol sikerdíjért dolgozunk. A munkatársakkal is megváltozott a kapcsolatom. Továbbra is maximalista vagyok, de mivel az évek alatt összeszokott a csapat, sokkal gördülékenyebb a kommunikáció közöttünk. - A közelmúltban egy mobil tanulmánnyal hívták fel magukra a figyelmet. - Minden évben elkészítünk egy kiemelt tanulmányt, amit azért szeretünk, mert minden kötöttség nélkül nyúlhatunk egy aktuális témához, ami egy igazi alkotói folyamat kezdete. És amíg egy projektnél általában már az elején sejtem a főbb megoldási irányokat, itt fogalmam sem volt arról, mi lesz a végeredmény.