Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A képviselőtestület strasbourgi ülésén nagy többséggel jóváhagyott tervezet szerint 2030-ra 35 százalékkal kell növelni az energiahatékonyságot. Emellett a közlekedési szektor energiafelhasználásának 12 százalékát is zöld forrásokból kellene előállítani.

A javaslat szerint "az elsőgenerációs, élelmiszer-alapú, erdőirtást serkentő bioüzemanyagokat a 2017-es szinten kell tartani, arányuk a közúti és vasúti közlekedésben legfeljebb 7 százalék lehet", a pálmaolajat 2021-re viszont ki kell vezetni a piacról. A fejlettebb bioüzemanyagok és újrahasznosított üzemanyagok arányának 2021-re legkevesebb 1,5 százalékot, 2030-ra 10 százalékot kellene elérnie.

Az EP állásfoglalásában arra is kitértek, hogy 2022-re a transzeurópai úthálózat 90 százalékát elektromos töltőállomásokkal kell felszerelni.

Segítenek is

A képviselők ezeken felül támogatási rendszert hoznának létre, hogy a fenntarthatatlan biomassza-felhasználás helyett a környezetbarát források és technológiák jussanak nagyobb szerephez. Úgy vélik, az energiatermelésben a maradék- és hulladékfának kell elsőbbséget biztosítani.

"Üdvözlendő, hogy meg tudtuk védeni a hazai ipar érdekeit (...), kötelező feladatnak tartom, hogy kiálljunk a meglévő beruházások védelme és a befektetői biztonság mellett" - reagált Gyürk András fideszes képviselő a programra, szerinte így elhárult a magyar bioetanol- és fehérje-előállítást alapjaiban fenyegető veszély. Hölvényi György kereszténydemokrata politikus pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a bioüzemanyag-előállításból származó melléktermékek fontos alternatív fehérjeforrásokat jelentenek, indokolatlan korlátozásuk így ellentétes lenne az európai fogyasztók érdekeivel.

Az EP a most elfogadott tárgyalási mandátum alapján fog egyeztetéseket kezdeni a másik uniós társjogalkotó szervvel, a tagállamok kormányait tömörítő tanáccsal, illetve az Európai Bizottsággal. Szakértők szerint az uniós parlament álláspontja ambiciózusabb, mint az Európai Bizottság eredeti javaslata, egyes környezetvédő szervezetek szerint ugyanakkor határozottabban kellene fellépni a bioetanol ellen.

"Az erőteljes bioüzemanyag-lobbi lesöpörte az Európai Parlament azon tervezett reformjait, melyek véget vetnének annak, hogy élelmiszereket égessenek üzemanyag-előállítás céljából" - közölte Marc-Olivier Herman, az Oxfam nemzetközi civil szervezet munkatársa.

A fotó forrása: Stocksnap.