Az Egyesült Államokban van a legtöbb elkötelezett műgyűjtő, derül ki az ARTnews felméréséből. A magazin a világ 200 legnagyobb műgyűjtőjét rangsorolta, akik közül minden második amerikai állampolgár, akik egyébként jellemzően otthon tartják értékes gyűjteményüket. A 200-tagú listában csak statisztaszerep jutott az európai országoknak. A legtöbb milliárdos műgyűjtő Németországban él (19), ezt követi Svájc (12), Nagy-Britannia (10) és Franciaország (8).

A nemzetiségi arányok az első tíz esetében sem sokat változnak. Az öt amerikai mellett két franciát, egy svájcit, egy thaiföldit és egy katarit találunk. Az itt felbukkanó nevek közül sokan csengnek ismerősen: Alice Walton például a Wal-Mart egyik alapító-tulajdonosa, akinek vagyonát 26,3 milliárd dollárra becsüli a Forbes magazin, de a listában találjuk a világ tizedik leggazdagabb emberét, a többek között a Louis Vuittont birtokló luxuskonszern tulajdonosát, Bernard Arnault-t is. A műgyűjtésben a leginkább elhivatott hölgy az az alig 30 éves Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani, aki tavaly 250 millió dollárt fizetett Paul Cezanne Kártyázók című festményéért. Utóbbi minden valószínűség szerint a jövő év végén megnyíló új Katari Nemzeti Múzeumban lesz kiállítva, több hasonló kaliberű festmény társaságában.

Divat a műgyűjtés
Kép: Reuters

A vagyon és a műgyűjtés között mindemellett nincs annyira szoros összefüggés, mint azt sokan gondolnák. A Forbes jelenleg 1426 dollármilliárdost listáz, akiknek körülbelül harmada (442) amerikai és hiába van rengeteg dollármilliárdos Kínában (122) és Oroszországban (110), utóbbi országokból összesen hét, illetve négy műgyűjtő került fel a kétszázas listára.

Igaz, a léc nincs alacsonyan. Ugyan az ARTnews nem hozta nyilvánosságra, mennyit is ér egy-egy listatag gyűjteménye, azt tudjuk, hogy szinte évről évre dőlnek meg az aukciós rekordok. Csak a Sotheby's 13 műtárgyat adott tavaly 20 millió dollárnál (4,5 milliárd forintnál) magasabb összegért, a Christie's pedig további húszat. A komoly árveréseken persze nagyjából ugyanaz a kör - legalábbis ugyanazon társaság megbízottjai - licitálnak, hiszen még a tehetősek közül is kevesen fizetnek több millió dollárt egy-egy műalkotásért. Az igazi fanatikusok pedig valóban nincsenek sokan: egy 20 millió dolláros műtárgyért potenciálisan 200 ember érdeklődhet, egy 50 millió dollárosért pedig már csupán 50 és 100 között van a lehetséges komoly licitálók száma. A gazdagok társadalmának kutatására szakosodott Wealth-X felmérése szerint amúgy a dollármilliárdosok átlagosan 31 millió dollárt, illetve vagyonuk fél százalékát fektetik műtárgyakba.

Az elmúlt évek trendjeit figyelembe véve pedig nem is tűnik rossz döntésnek műtárgyakba fektetni súlyos dollármilliókat. A hangsúly persze ezúttal is azon van, mit és mennyiért veszünk, bár a műgyűjtők zöme jobban szereti a művészeti értéket hangsúlyozni a befektetési előnyök helyett.

QP | Quality Placement