A szén, és a kerozin felhasználása jóformán alig van globálisan megadóztatva, Magyarországon pedig túl kicsi a széndioxid kibocsátás szankcionálása a közlekedésen kívüli szektorokban.

Jelenleg az energiaszektor széndioxid kibocsátásának a 70 százaléka nincs megadóztatva, mely egyáltalán nem ösztönzi a tisztább energiatermelésre való átállást - idézi a portál a jelentést.

QP | Quality Placement

A 44 ország adóztatási gyakorlatát vizsgáló felmérés szerint - melyek a világ energiafelhasználásához köthető üvegházhatású gázok 80 százalékának kibocsátásáért felelősek - az adók mértéke nem elegendő ahhoz, hogy megfelelően csökkenteni lehessen a klímaváltozás és a légszennyezés káros hatásait, ezzel teljesítve a Párizsi egyezmény célkitűzéseit.

A közlekedési szektort sújtó adók igen magasak, - elég ha csak a benzin és dízel árakra gondolunk, melyeknek nagyságrendileg a felét az adók teszik ki - azonban még így sem tükrözik eléggé a környezetben okozott károkat. A szén - mely az energiaszektor széndioxid kibocsátásának a felét adja - relítve egyáltalán nincs megadóztatva, míg a földgázon jóval nagyobbak a közterhek annak ellenére, hogy jelentősen tisztább energiaforrásról van szó. A légi- és hajózásitársaságok jóformán egyáltalán nem fizetnek be az államkasszákba, mivel a felhasznált üzemanyagaikra közel nulla adó van kivetve.

Csupán négy országban, Dániában, Hollandiában, Norvégiában és Svájcban terheli tonnánként 30 eurónál nagyobb összeg a közlekedésen kívüli szektorok széndioxid kibocsátását - írja az OECD.