A súlyos kapacitáskihasználtság, a nyersanyaghiány és a logisztikai problémák már jelenleg is példa nélkül álló kaotikus helyzethez vezettek a kötőelem piacon. Azonban ha az Európai Unió a jelenleg folyó dömpingár vizsgálatok nyomán a kínai gyártókat extra vámokkal sújtaná, akkor azzal a tökéletes összeomlást sikerülne elérni a fém és acél kötőelemek utánpótlásánál -  figyelmeztetett Volker Lederer, a német Csavarnagykereskedők Szakmai Szövetségének (FDS) elnöke a Handelsblatt című gazdasági napilapban.

Az Európai Bizottság jelenleg mérlegeli a dömpingárak miatt az extra vámok kivetésének lehetőségét. Elvileg június 22-ig születik döntés arról, hogy előzetes vámokat rónak-e ki a kínai gyártókra, Brüsszel jelenleg a tagállamok és valamennyi érintett, felhasználók és gyártók véleményét gyűjti össze és értékeli - mondta a német Szövetségi Gazdasági Minisztérium szóvivője a lapnak. Lederer szerint ahhoz, hogy az európai gyártási láncok ne szenvedjenek el komoly veszteségeket, szükségük van az ázsiai és ezen belül a kínai gyártókapacitások minél jobb kihasználására is. Szerinte sem Európában sem Ázsiában nincs megfelelő alternatíva a kínai gyártók kiváltására.

Persze maga a vizsgálat sem folyna, ha nem lennének erről más vélemények is az iparágon belül. Maga az eljárás az Európai Kötőelemgyártók Intézete, az iparág szakmai szervezetének  (EIFI) tavaly novemberi panasza alapján indult. Ez a szervezet tömöríti az európai csavargyártási kapacitások mintegy feléért felelős cégeket, s szerintük a kínai gyártók az európai piacon indokolatlanul alacsony, dömpingárakat alkalmaznak.

Nem kellene ujjal mutogatni

A nagykereskedőket tömörítő FDS szerint a magas védővámok azzal fenyegetnek, hogy nem lesznek képesek vevőik igényeit kielégíteni, többek között a gépipari cégekét, az autógyártókét, az építőiparét és a bútoriparét sem. Szerintük az európai csavargyártók problémáit nem kellene arra visszavezetni, hogy mások állítólag tisztességtelen dömpinget alkalmaznak. Sokkal inkább az a probléma, hogy sok gyártó az elmúlt években jelentős kapacitásbővítést hajtott végre, azonban a kereslet eközben visszaesett, különösen az autóiparban.

Nagyon sok olyan cég, amelyek már régebb ideje komolyabb gondokkal küzdenek, igyekeznek helyzetükért a kínai dömpinget okolni (a szövetség főleg é Spanyol és olasz cégeket vádolt ezzel). 2016-ig egyébként szó sem lehetett kínai dömpingről az addig életben lévő magas védővámok miatt, amelyek mértéke a 85 százalékot is elérte.  Ekkor azonban az EU-nak a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO döntése nyomán el kellett törölnie a 2009 óta életben lévő védővámokat.

A mostani felosztás szerint egyébként a kínai cégek inkább a standard termékeket szállítják, míg az európai gyártók a speciálisabb kötőelemekben erősek, amelyeket többek között az autóipar is használ. Az FDS szerint a szűk keresztmetszet a kínálatban elsősorban a tucatárukat érintheti.

Más kelet-ázsiai piacokon, Tajvanban, Thaiföldön és Vietnámban a kapacitások már most kimerülni látszanak Lederer szerint, mert ott a számukra szükséges mennyiségeket az amerikai cégek már egy jó ideje lekötötték válaszul a Trump-kormányzat Kínával szemben alkalmazott védővámjai miatt.

Eközben a Covid-19 járvány megnehezítette az európai kereskedőknek, hogy újabb kínai partnereket kutassanak fel. Ehhez jön az, hogy az alapanyagokból is hiány van, például acélból és hengerelt áruból. A nyersanyaghiány áremelkedést okozott, majd a hirtelen jelentősen emelkedő amerikai és kínai kereslet, párosulva a a Szuezi-csatorna elzáródása okozta szállítási problémákkal tovább nehezítette az utánpótlás helyzetét.