Ahogy az országok GDP szerinti sorrendjében, úgy más termelési és fogyasztási adatban, például az eladott személygépjárművek számának alakulásában is mutatkozik az, hogy egy-egy ország hogyan halad a felzárkózási folyamatban. Értelemszerűen a nagyobb lakosságszámú országok fejlődése látványosabb az adatokban, hisz ott a nagy növekedés nagy nominális adatokat jelet, így a fejlett, de kisebb lakosságszámú országokat törvényszerűen megelőzik.

India begyorsult

India teljes gazdasági méretét tekintve tavaly előzte meg az Egyesült Királyságot és került a megtisztelő ötödik helyre, most azonban nyilvánvalóvá vált a Nikkei adatai szerint, hogy az autóeladások tekintetében is ugrott egyet: a negyedikről a harmadik helyre került, megelőzve Japánt. Az előzetes adatok szerint tavaly Indiában 4,25 millió járművet adtak el, míg Japánban 4 milliót.

A két ország lakossága között több mint tízszeres különbség van, így ez értelemszerűen nagyjából tízszeres eltérést jelent a motorizációban, ugyanakkor ez is mutatja, hogy India immár egyértelműen rátért egy olyan gyors növekedési útra, mint Kína 40 éve.

A kínai piac mára messze a legnagyobb lett évi 26 milliós eladási számmal, majd az USA következik több mint 15 millióval.

Elektromosok aránya

Egy negatívum van azért az indiai folyamatban: túlnyomórészt belsőégésű autókat adnak el, mivel ezek egyelőre jóval olcsóbbak, mint elektromos társaik. Mindeközben a teljes világpiac szintjén 2021-ben közel 9 százalék volt az elektromos autók aránya az összes eladáson belül, ami duplázást jelent 2020-hoz viszonyítva. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) becslése szerint tavaly az arány 13 százalékra nőhetett, amit az is alátámaszt, hogy a tavalyi első negyedévben 75 százalékkal nőtt ezen járműtípus értékesítési adata 2021 első negyedévéhez képest.

A benzinkorszak vége?

Ez a szám persze még mindig kevés ahhoz, hogy meg lehessen hirdetni a benzinkorszak végét, erről legkorábban akkor lehetne szó, ha az elektromosok aránya eléri, majd átlépi az 50 százalékot.

Két országban ez már meg is történt: Norvégiában már 2021-ben 86 százalék volt az arány, Izlandon pedig 72 százalék.

Svédországban is közeleg a szint: 43 százalék jelenleg az arány, Dániában 35, Finnországban 31, Hollandiában pedig 30 százalék. Németországban, az autóipar fellegvárában is egyértelmű a korszakváltás: 26 százalék volt az adat. 20 százalék körüli arányt még Svájc, Portugália, az Egyesült Királyság, Franciaország és Belgium mutat, és ami érdekes még: a legnagyobb piacon, Kínában 16 százalékos az arány.

Ezek alapján látszik, hogy Európa, ezen belül is a kontinens északi és nyugati része áll az élen az elektromos járművek terjedésében, miközben Kínában is igen jól halad a folyamat. Az Amerikai Egyesült Államok, ahol igen olcsó a benzin, mivel minimális az adótartalma, alaposan le van maradva a maga 5 százalékos értékével.