A világ legnagyobb élelmiszergyártója csütörtöki közleményében a korábbi 5 százalékos növekedési előrejelzést, az árinflációnak köszönhetően 7-8 százalékos várt értékre módosított az idei pénzügyi évben. A cég eszerint szabadon növelheti árait, mivel a vásárlók továbbra sem tágítanak a termékei mellől - írta meg a Bloomberg.

A Nestlén túl több iparági vetélytársa, így az Unilever, a Danone és a Reckitt Benckiser Group is emelte az előrejelzését, de növekedés ellenére a Nestlé számai szerint szerint a tavalyi 17,4 százalékos profitmarzs helyett most csak 17 százalékosra számítanak.

Korábban a cég úgy nyilatkozott, hogy az áremeléssel saját megnövekedett költségeit ellensúlyozná, hiszen mind az üzemanyag, mind a csomagolás és a munkaerő ára is jelentősen megnőtt az energiaválság és az öt hónapja tartó orosz-ukrán háború hatására.

Hirtelen emelés

Ennek megfelelően áprilisban a Nestlé egy évtized óta nem látott mértékű, egyidejű 5,2 százalékos áremelést eszközölt, ezzel pedig összesen az idei első félévben 6,5 százalékot drágultak termékei árai. Mark Schneider vezérigazgató szerint felelősen jártak el az új árak meghatározásánál és elmondta, hogy 

Természetesen mindent megteszünk, hogy megvédjük a fogyasztókat az emelkedő áraktól, de a vállalatunkat is meg kell védenünk.

Az emelés nagyját az amerikai vásárlóknak kellett lenyelni, náluk 9,8 százalékos volt az emelés, míg európában átlagosan 5 százalék körül drágították termékeik. Mivel az élelmiszerek alapvető szükségleti cikkek, ezért az ipar jóval jobban viseli a inflációt, de az Unilever szerint az európai vásárlók egyre inkább térnek át az üzletek olcsóbb, sajátmárkás termékeire.

Schneider szerint van némi bizonyíték arra, hogy a fogyasztók "lefelé váltanak", de ez bizonyos kategóriákra és földrajzi területekre korlátozódik. A Nestlé márkái közül a Purina PetCare ment a legjobban, mert értékelésük szerint a fogyasztóknál nem jellemző, hogy háziállataikon spórolnának. Jelentősen nőtt még a kávék, és mégjobban az édességek eladása is.

A vezérigazgató szerint ilyen adatok mellett, nem kell attól tartaniuk, hogy tartósan csökkenne a cég profitmarzsja, bár tény, hogy a háború nagyban megnehezíti a kijelölt célok tartását.