A világ legjelentősebb üzletmenet-folytonossági intézménye, a londoni központú Business Continuity Institute (BCI) legfrissebb éves elemzése (Horizon Scan Report 2021) új kockázatokkal számol 2021-ben a megváltozott üzleti környezet miatt. A jelentés szerint a Covid-19 világjárvány sokkal nagyobb problémát jelentett a szervezeteknek, mint bármilyen más incidens, ami korábbi évek jelentésekben megjelent.

2020-ban például a nem munkavégzéssel összefüggésben lévő megbetegedések érték el a legmagasabb, 18,6 pontos kockázati besorolást, amivel messze a legnagyobb kockázatként jelent meg a szervezeteknél úgy, hogy a 2020-as évre előretekintő aggályok listának az utolsó előtti helyére sorolták a válaszadók ezt a tényezőt. A megkérdezett szervezetek 64,8 százalékánál okozott ez visszaesést a termelékenységben a tavalyi évben.

A tavalyi események között a Covid-19 másodlagos hatása más incidenseket is feljebb hozott a kockázati listán. Az egészségügyi incidensek itt is megjelentek és 2020-ban a második legjelentősebb “zavaró tényezővé” nőtte ki magát. A legtöbb egészségügyi incidens ráadásul nem valamilyen kóros esetekből fakadtak, hanem a Covid-19 mentális egészségre gyakorolt hatásából.

A kibertámadások és az IT/telekommunikációs kiesések szintén jelentős zavarokat okoztak az üzletmenetekben a kiberbűnözők fokozott tevékenykedése miatt, miután igyekeztek kihasználni azokat a biztonsági réseket, amelyek abból fakadtak, hogy az alkalmazottak jelentős része otthonról dolgozott, illetve az előre nem látható hálózati kimaradások is okoztak jelentősebb problémákat. A felmérésben válaszoló szervezetek 51,7 százalékának okozott bevételkiesést az ilyen incidens.

Ébresztően hatott

A pandémia ráébresztette a vállalatokat, hogy ideje jobban odafigyelniük a munkavállalóikra - vélekedett a Napi.hu-nak Rónaszéki Péter, a FORTIX Consulting Kft. ügyvezetője a jelentés kapcsán. A szakember meglátása szeirnt az elmúlt év valódi példa volt arra, hogy a rugalmasság és a valószínűtlennek tűnő eseményekre való felkészülés milyen különbséget jelenthet az üzleti túlélés és az üzletmenet összeomlása között. Rónaszéki úgy látja, a pandémia felrázta a vállalatokat, hogy ideje jobban felkészülni a jövőbeli válságokra. A Business Continuity Institute (BCI) által végzett kutatás is arra mutatott rá szerinte, hogy a szervezetek kritikusabban tekintenek a jövőbeli kockázatokra, és terveket írnak olyan válságforgatókönyvekre, amelyeket az eddigi tervezés során elhanyagoltak vagy figyelmen kívül hagytak. Egyes vállalatok olyan technológiai újításokba fektetnek, melyek segítik a kockázatok felderítését, míg mások sokoldalú megközelítést alkalmaznak, melynek segítségével más szektorok, versenytársaik, iparági csoportok erőfeszítéseit kísérik figyelemmel, tanulni kívánva tőlük - tette hozzá.

A Covid-19 hatásaként a jövőre nézve a most már az üzleti szereplők új kockázatokkal is számolnak - derül ki a BCI kutatásából. 2021-ben a szervezeteknél ezúttal már a nem munkavégzéssel összefüggő egészségügyi kockázatok állnak a kockázati lista élén, de három év után a top 10-es kockázatok közé visszatért a politikai kockázat és az erőszak is. Emellet természetesen a lista élén szerepelnek az IT/telekommunikációs szolgáltatásokra veszélyt jelentő kockázatok is - utóbbiak főként a pandémia miatt bevezetett új technológiai megoldások és eszközök miatt.

A vállalatok kockázati listáján klímaváltozás miatti veszélyek továbbra is az élbolyban vannak: közép-hosszútávon sok szervezet számára ez jelenti a legnagyobb kockázatot a BCI jelentése szerint, miután egyre több extrém időjárási hatással lehet számolni, illetve új jogszabályok is megjelenhetnek a klímacélok elérése érdekében.

Többen terveznek hosszabb távra

A BCI jelentés rámutatott, hogy bár 2020-ban enyhén csökkent a vállalatoknál az a szabványminősítés (ISO 22301), ami az üzletmenet-folytonosságra kockázatot jelentő nem várt események kiküszöbölését szolgálná, maga a keretrendszer mégis használatban maradt. A jelentés szerint ez abból adódott, hogy sok szervezet elmulasztotta vagy elhalasztotta az újraengedélyeztetését tavaly, így a tanúsítványuk érvényét vesztette, ugyanakkor azt is jelezték, hogy remélik, a fél éves türelmi időszak alatt ezt sikerül bepótolniuk. Emellett a BCI szerint azon szervezetek száma is nőtt, amelyek ezt keretrendszert bevezette az év során, ami arra utalhat, hogy a vállalatok a pandémia miatt újragondolták az üzletmenetük hatékonyságát.

Az is arra utalhat, hogy a szervezetek tanultak a válság hatásából, hogy a BCI szerint rekordot döntött a hosszú távú trendelemzéseket készítő szervezetek száma is (81,3 százalék), amit több mint felük valamilyen központosított módon végez. A BCI elemzésében részt vevő válaszadók elmondása szerint a Covid-19 volt az előidézője a strukturáltabb, központosított elemzési rendszer bevezetésének, gyakran mert a menedzsment a trendelemzésekkel szemben a megnövekedett bizonytalanság miatt nagyobb követelményeket támasztott.

Mi az a BCI?

Üzletmenet-folytonossági Intézet (Business Continuity Institute) az üzletmenet-folytonossággal foglalkozó gazdasági szereplők és szakértők nemzetközi szervezete 1994 óta. A londoni központú intézetnek több mint 100 országban több mint 9000 tagja van, akik mintegy 3000 magán-, állami- illetve harmadik szektorbeli szervezetben dolgoznak. A BCI globális útmutatást ad a témában rendszeres felmérésekkel, nemzetközi jó gyakorlatokkal és szabványok támogatásával, valamint képzéseket és minősítéseket nyújt az üzletmenet-folytonossági szakemberek számára.