David Frost, aki egy lisszaboni diplomáciai rendezvényen szólalt fel kedd este, kijelentette: ha az EU most azt mondaná, hogy a jelenlegi protokollon - amely nagyon bizonytalan időszakban rendkívüli sietséggel készült, és amely oly jelentős problémákat okoz - soha nem lehet javításokat eszközölni, az történelmi léptékű mérlegelési hiba lenne.

London és az EU egyre élesebb vitája abból ered, hogy a protokoll alapján Észak-Írország a brexit után is harmonizált viszonyrendszerben maradt az Európai Unió egységes belső piacával és vámuniójával, annak érdekében, hogy ne kelljen újból fizikai ellenőrzést bevezetni az ír-északír határon. Így viszont a Nagy-Britannia és Észak-Írország közötti áruforgalmat kell eseti ellenőrzéseknek alávetni, annak megakadályozására, hogy Észak-Írországból Írországba - vagyis az unió egységes piacára - ellenőrizetlen termékek kerüljenek be.

Az észak-írországi megbékélésről kötött 1998-as nagypénteki rendezési megállapodás egyik legfontosabb vívmányaként és a megbékélési folyamat egyik legfőbb szimbólumaként az Ír Köztársaság és Észak-Írország egykor katonai szigorral őrzött 499 kilométeres határán - amely a brexit óta az Egyesült Királyság és az EU egyetlen közös szárazföldi vámhatára - hosszú évek óta semmiféle fizikai ellenőrzés nincs.

A brexit-tárgyalások során is az egyik elsődleges szempont volt egy olyan megoldás elérése, amely kizárja a fizikai ellenőrzés visszaállítását az ír-északír határon, és ezt a célt szolgálja az észak-írországi protokoll. A brit kormány és az észak-írországi britpárti protestáns mozgalmak szerint azonban ez a rendszer veszélyezteti az Egyesült Királyság területi és gazdasági integritását, így Észak-Írország pozícióját is az Egyesült Királyságon belül.

David Frost kedd esti lisszaboni beszédében közölte: a nap folyamán eljuttatta egy új, módosított protokoll jogi szövegezését az Európai Bizottságnak. A módosításra azért van szükség, mert a mostani szabálygyűjteményről olyan időszakban született megállapodás, amikor még nem lehetett tudni, hogy lesz-e kereskedelmi egyezmény Nagy-Britannia és az EU között. Az eredeti észak-írországi protokoll legszokatlanabb, leginkább aránytalan előírásai éppen azt tükrözik, hogy akkor még nem volt ismert London és az EU jövőbeni kereskedelmi viszonyrendszere - mondta a brit politikus.

Frost szerint e bizonytalanság környezetében az eredeti protokoll alapeseti megoldásként tartalmaz túlzottan merev előírásokat, amelyek viszont indokolatlan károkat okoznak Észak-Írországnak, miután időközben megszületett London és az EU szabadkereskedelmi megállapodása. Az EU-nak nem szabad elfelejtenie, hogy Észak-Írország nem az Európai Unió területe, a brit kormány felelőssége az észak-írországi béke és jólét megőrzése, ha szükséges, akár a protokoll 16. cikkelyének érvényesítésével is.

A 16. cikkely meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján London vagy az EU egyoldalú védelmi intézkedéseket tehet - például felfüggesztheti a protokoll egyes elemeinek hatályát -, ha úgy ítéli meg, hogy a megállapodás végrehajtása súlyos problémákhoz vezet.