A tisztán elektromos meghajtású autók részesedése az európai újautó-eladásokon belül egy év alatt több mint kétszeresére nőtt – derült ki az Európa Autógyártók Szövetsége (ACEA) összesítéséből. Míg 2020 második negyedévében csak 3,5 százalék volt ez az arány, addig idén április-júniusban már 7,5 százalék. A konnektorból tölthető hibridek (PHEV) részesedése 8,4 százalék, a hibrideké (HEV) 19,3 százalékkal megközelítette az egyötödös súlyt. A vevők még mindig több mint 62 százalékban benzines és dízeles új autókat választanak az európai szalonokban. 

Az utóbbiak eladásai a második negyedévben éves összehasonlításban valamivel több mint 25, illetve kicsit kevesebb mint nyolc százalékkal bővült éves összehasonlításban, amit a tavalyi kirívóan alacsony adat magyaráz. Ugyanakkor a dízelmotoros autók részesedése az újautó-eladásokból 2020 második negyedévében még majdnem 30 százalék volt, míg 2021 azonos időszakában már csak alig több mint 20 százalék. A benzines autóknál hasonló a csökkenés: 52 százalékról 42 százalékra.

Eközben a tisztán elektromos meghajtású autók eladásai ugyanebben az összehasonításban átlagosan 231 százalékkal ugrottak meg. Az élen 373 és 357 százalékos bővüléssel Spanyolország és Németország menetel, Magyarország a maga 38 százalékával a futottak még kategóriába került. A konnektorból tölthető autók eladása átlagosan 256 százalékkal szárnyalt, élen a 660 és a 430 százalékkal növekvő olaszországi és spanyolországi eladásokkal, miközben Magyarország ezen a téren is bőven az átlag alatt maradt a maga 170 százalékával. A hibridek esetén az átlag 214 százalék, a magyar adat pedig 145 százalék.


Ha a féléves részesdéseket vizsgáljuk, akkor jól látszik, hogy az év második negyedéve nyomta rá a bélyegét az európai újautó-eladásokra, hiszen az április-júniusihoz hasonló arányokat láthatunk. A benzines meghajtás részesedése 42 százalék, míg a dízelé már kevesebb, mint 22 százalék. 

A hibridek közel járnak ahhoz, hogy lefedjék a piac ötödét, a konnektorból tölthetők átlépték a 8, a villanyautók pedig megközelítették a hét százalékot. Így a villanymotort is tartalmazó autók részesedése az eladásokból, meghaladja a teljes értékesítés egyharmadát.

A benzines és gázolajos autók visszaesése többéves távlatban még látványosabb, 2017-ben például még a teljes piac több mint 90 százalékát uralták, szemben a mostani kétharmados részesedéssel.